Berichtenverkeer: berichtenapp versus software

VNG Berichtenapp

We krijgen veel vragen over de VNG Berichtenapp (VNG=Vereniging van Nederlandse Gemeenten), en wat nu ‘handig’ is, zeker voor wat betreft het ‘administratiekantoorverhaal’. Zorgaanbieders moeten in Groningen voor Jeugdhulp een keuze maken of ze het berichtenverkeer willen uitbesteden, of het zelf willen doen. Ter leering ende vermaecke wat achtergrondinformatie.

Achtergrond

De Berichtenapp maakt het voor kleine(re) zorgaanbieders en gemeenten zonder geschikte softwareoplossing mogelijk om aan te sluiten op het landelijke berichtenverkeer iWmo/iJw. De Berichtenapp, voorheen als pilot in gebruik, heeft een tijdelijke status gekregen tot april 2018. (…)

De Berichtenapp, die het voor zorgaanbieders en gemeenten mogelijk maakt om aan te sluiten op het berichtenverkeer WMO en Jw, is beoordeeld als een nuttige en noodzakelijke toepassing. (…)

Bron en lees meer op: https://vng.nl/onderwerpenindex/sociaal-domein/isd-informatievoorziening-sociaal-domein/berichtenapp-iwmo-en-ijw

Berichtenapp in de praktijk

In de praktijk betekent dit dat je met de Berichtenapp van een gemeente een 301 ontvangt (de ‘digitale beschikking’) op basis waarvan je zorg mag leveren. Hierop verstuur je binnen de app een bevestiging (of afwijzing) middels een 302, meld je een start zorg of einde zorg (conform eis gemeente), en declareer je via een 303-D (declaratie) of 303-F (factuur) op basis van de gegevens uit de eerder ontvangen 301.

Voordelen:
  • Het is gratis. Tot 1 april 2018. Vooralsnog is nog onduidelijk of de app wordt voortgezet. En als ‘ie wordt voortgezet, dan zal dat niet meer gratis zijn. Want hier is sprake van oneerlijke concurrentie, vindt een aantal softwareontwikkelaars.
  • Als je een beetje handig bent met Excel en snapt hoe een bericht in elkaar zit, is het berichtenverkeer via de app best te doen.
Nadelen:
  • Binnen de app moet je zelf bijhouden wat er van een cliënt binnen is, en wat niet.
  • Een komma verkeerd of een spatie teveel geeft een foutmelding bij VECOZO. Je moet zelf op zoek naar de fout in de spreadsheet en opnieuw versturen, totdat ‘ie goed is en zonder foutmelding naar de gemeente gaat.
  • Handmatige verwerking kost tijd.
  • Declareren gaat best oké, met een paar cliënten en een paar gemeenten, dat is prima bij te houden. Als je tien cliënten hebt in tien gemeenten, wordt het al lastiger, 34 cliënten in 16 gemeenten wordt dan langzaamaan uitdaging.
  • Heb je eens teveel gedeclareerd (bijvoorbeeld meer dan de omvang of buiten de geldigheidsduur van de beschikking) dan ontvang je van de gemeente, middels een 304, afkeur op je declaratie. Die moet je dan herstellen: eenheden (etmalen, uren – te declareren in een tarief per minuut – of dagdelen) wijzig je, en vervolgens dien je een nieuwe 303-D (of 303-F, afhankelijk van wat een gemeente wil) in. Crediteren bij een 303-F is voor sommige zorgaanbieders al snel hogere wiskunde. Al met al wordt het allengs lastiger om het hoofd nog koel te houden.
  • Het grootste nadeel echter is dat er geen correlatie is tussen het ene en het andere bericht. Bureau Lagro – en inmiddels een groot aantal van onze zorgaanbieders – werkt met software waar je kunt zien dat er een 301 is ontvangen, maar nog geen 302 is verstuurd. Of dat we wél gedeclareerd hebben in een bepaalde maand (declareren kan in het berichtenverkeer alleen per maand per gemeente), maar dat we nog geen 304 met goedgekeurde of afgekeurde, of deels goedgekeurde en deels afgekeurde ‘productie’, hebben ontvangen. Voor een goed proces is de volgordelijkheid van belang.

Productieverantwoording

Het werkt prima met de berichtenapp, het hoeft geen hogere wiskunde te zijn, met een beetje logisch verstand kom je er (per bericht) wel uit. De vraag die je je moet stellen is of je nog in staat bent om bij meer cliënten, meer gemeenten, deels afkeur – of erger nog crediteringen – aan het einde van het jaar uit alle spreadsheets die je hebt verzameld een productieverantwoording in elkaar te zetten? Die is nodig voor een finale kwijting. Hierin geef je aan wat je aan 23 Groninger gemeenten over een jaar aan jeugdzorg hebt geleverd; uit alle spreadsheets heb je de correcties er vanaf getrokken en hoop je dat je de foutieve declaratie en de nieuwe, niet dubbel hebt geteld – we kennen onze Pappenheimers onderhand. Het bedrag dat jij aangeeft in je productieverantwoording dient overeen te komen met wat de RIGG aan productie heeft staan. Zonder enige samenhang in berichten wordt dit best een lastig verhaal, zo is onze ervaring.

Administratiekantoor of niet?

Ons uitgangspunt is altijd eigen kracht en zelfregie van de zorgaanbieder, net als de zorgaanbieder hoop ik uitgaat van eigen kracht en zelfregie van de cliënt. Waar je ondersteund wilt worden, ondersteunen we uiteraard, vanuit onze inmiddels vastgeroeste missie de kleinschalige zorg overeind te houden. Maar of je voor een administratiekantoor kiest of het zelf wilt doen is vooral je eigen keus. Het hangt af van je eigen kennis en je eigen wens cq wil om er tijd in te steken – en of je die je wel of niet hebt – om te puzzelen en uit te pluizen. Neem daarin mee dat het ook goed om de tijd die je hebt om af te stemmen met backoffices waarom er precies is afgekeurd, of wanneer die 301 nu komt op de 315 die je hebt gedaan, of hoe het zit met bevoorschotting als het berichtenverkeer eens niet loopt (zoals na de update naar 2.1, waar berichten kwijtraakten en er sprake was van verkeerde goed- en afkeur op declaraties).

Groene vink en software-/zorgadministratiepakket

Onze ervaring sinds 2015 leert ons inmiddels dat een systeem weliswaar tijd kost, en energie, en zeker ook geld, maar dat het uiteindelijk onder de streep een hoop frustratie wegneemt, en vooral veel tijd oplevert. Waar je voor moet kiezen? Wij hebben bijzonder goede ervaringen met Qurentis, in die zin zijn zij onze ‘preferred supplier’. Nedap is een andere optie. Leg je oor te luister bij andere zorgaanbieders, vraag hen naar ervaringen.

Bij deze overwegingen is voor een softwarepakket een belangrijke vereiste of een systeem een Groene Vink heeft gekregen van het Nederlands Zorginstituut. Zie daarvoor de volgende website: https://www.istandaarden.nl/de-groene-vink-voor-istandaarden/overzicht-groene-vink-deelnemers-2017. Waar nodig kunnen we voor referenties zorgen, ook voor andere systemen. Eén belangrijke aanvulling nog: als je óók nog op zoek bent naar een zorgadministratiepakket waarin je zorgplannen, rapportages, evaluaties op een veilige manier op wilt kunnen slaan, dan is het zeker de moeite waard om eens naar een softwareoplossing te kijken, één die combineert met berichtenverkeer, waar je je uren kunt boeken, kunt rapporteren en tegelijkertijd kunt declareren.

Informatie

Voor vragen kan je ons altijd bellen, ook in de avonduren. Wil je voor Groningen meer informatie, kom dan naar een van de informatiebijeenkomsten. Graag geven we dan meer toelichting op bovenstaand geheel.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × 2 =