ISO certificering

Bureau Lagro bestaat sinds gisteren acht jaar. Het is acht jaar en een beetje geleden dat ik tijdenlang dubde over een naam, en nadacht over ‘iets Scandinavisch misschien’, maar uiteindelijk ‘plain-and-simple’ koos voor Bureau Lagro. Gewoon omdat dat mooi rijmde. Nog steeds moet ik soms uitleggen dat de klemtoon van Lagro op de ‘o’ ligt, en niet op de ‘a’. Net als de klemtoon ook bij Bureau op de laatste lettergreep ligt. Anders klinkt het ook niet namelijk, Bureau Lagro.

Acht jaar geleden dacht ik dat ik vanaf dat moment als zzp’er door het leven zou gaan toen ik startte met het opzetten van een kwaliteitssysteem bij Zorgboerderij De Heemen. Een beetje uit de hand gelopen is het wel;). Van het keurmerk voor zorgboerderijen naar HKZ Kleine Organisaties. Van HKZ Kleine Organisaties naar ISO 9001:2008 (toen nog). Van kwaliteit naar aanbestedingen. Van aanbestedingen naar berichtenverkeer. Contractpartner in Groningen en nu Administratiekantoor voor vijftig jeugdhulpaanbieders in de provincie. Daarnaast verwerken we berichten voor tenminste een dozijn jeugdhulp- en Wmo-aanbieders in Friesland en Drenthe. En sinds vorig jaar geven we ook scholingen. Van me-myself-and-I naar vijf medewerkers en een fantastische zzp’er. Met z’n zessen door dik en dun.

Verheugd kondig ik hierbij aan dat Bureau Lagro zelf het ISO-certificaat in ontvangst heeft mogen nemen. We vonden het namelijk van den zotte dat we al jaren zorgaanbieders ondersteunen in het opzetten van een kwaliteitssysteem, maar zelf niet gecertificeerd waren. Goed voorbeeld doet immers goed volgen?

Met vereende krachten hebben we het afgelopen jaar (of twee) gewerkt aan een beleidsplan, het uitvoeren van onze doelstellingen, het beschrijven van processen, het inventariseren van risico’s en knelpunten, het uitvoeren van een context- en een stakeholdersanalyse, een organisatiebeoordeling natuurlijk (aka directiebeoordeling of management review) en het doen van klanttevredenheidsonderzoeken. Hiermee gestart in 2018, deden we niets anders dan reflecteren op ons eigen functioneren, troffen we op allerlei fronten verbetermaatregelen (en voerden we ze uit natuurlijk), en hebben we een ferme en weldoordachte PDCA-cyclus neergezet. In mijn eentje had ik dit niet gekund, de waan van de dag regeert namelijk. Daarom hulde en mijn speciale dank aan Monika en Alex, die een structuur hebben neergezet waar we allemaal dag in dag uit baat bij hebben. Mijn grote dank ook aan onze klanten, die ons altijd inspireren, en ons (voorzichtig of ongezouten) van feedback voorzien. In de vorm van tips, maar vooral ook tops.

Vooral ben ik dankbaar en trots op mijn fantastische, immer klantvriendelijke, enthousiaste, hardwerkende medewerkers. Trots op onze immer inspirerende klantenkring waarmee we intensief samenwerken, en trots op het grote netwerk van zorgaanbieders, gemeenten (van wethouders tot backoffice), inkooporganisaties, en verwijzers die ons weten te vinden en waarmee we op allerlei fronten de zorg naar een hoger niveau tillen. Dank!


Reacties

ISO certificering — 2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × drie =