Vacatures (algemeen)

Bureau Lagro

Overtuigd van de kracht van kleinschalige zorg, ondersteunt Bureau Lagro rond de tachtig zorgaanbieders in Noord Nederland, variërend van ambulante begeleiding t/m kleinschalige wooninitiatieven. Wij leveren ondersteuning bij het opzetten van kwaliteitssystemen en in het voorbereiden van certificeringstrajecten, bij aanbestedingsprocedures en bij het daaruit voortkomende berichtenverkeer (iJW en iWMO) tussen gemeenten en zorgaanbieders. Dit doen wij vanuit onze inmiddels vastgeroeste missie om de kleinschalige zorg overeind te houden in een nog immer veranderend zorglandschap (Jeugdwet en Wmo).

Zoektocht

In onze zoektocht naar Hbo geschoold, enthousiast, gedreven, ondernemend en kwalitatief goed en positief ingesteld personeel is Bureau Lagro is op zoek naar twee medewerkers. Beide functies kunnen gecombineerd worden in een fulltime dienstverband. Solliciteer je op een van beide functies dan vragen we een inzetbaarheid van tenminste 24 uur per week.

Algemeen

Voor beide functies zijn we op zoek naar iemand met de volgende (persoons)kenmerken en kwaliteiten:

  • Je hebt feeling met de kleinschalige zorg,
  • Je bent in staat zelfstandig te werken en pleegt overleg waar nodig,
  • Je bent proactief en communicatief – zowel mondeling als schriftelijk – vaardig,
  • Je hebt analytische vaardigheden, een helicopterview maar ook in staat naar een detailniveau te schakelen,
  • Je bent integer; je zegt wat je doet en je doet wat je zegt,
  • Je hebt een gezonde dosis daadkracht en bent flexibel. Wij bieden diezelfde flexibiliteit.

Wat naast je kenmerken en kwaliteiten vooral ook van belang is, is of er sprake is van een klik tussen jou en ons team.

De functies Berichtenverkeer en Kwaliteit zijn eventueel te combineren. Maar dan zoeken we écht naar een speld in een hooiberg.

Wat bieden we?

Afhankelijk van de constructie en invulling is een dienstverband mogelijk van tenminste 24 tot 32 uur per week, met een op kennis en ervaring gebaseerd salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een laptop en een iPhone. Bureau Lagro is een gezond groeiend adviesbureau met een informele werksfeer en enthousiaste, open collega’s. Je mag rekenen op voldoende mogelijkheden om je te ontwikkelen en tot het volgen van opleidingen.

Sollicitatie

Aansluiting op onderstaande functies dient te blijken uit motivering in een brief en een bij te voegen CV, te richten aan andrea.lagro@bureaulagro.nl. Meer informatie kan je, dagelijks tussen 9.30 en 17.30 opvragen via 06-15452904 (berichtenverkeer) of 06-25513851 (kwaliteit).

We willen ons team graag uitbreiden met een

Adviseur Kwaliteit

We ontvangen graag je reactie voor 3 december 2018.

 

Medewerker Backoffice

Deze vacature is ingevuld per 1/1/2019. Reageren heeft geen zin meer.

Medewerker Backoffice [VACATURE IS INMIDDELS INGEVULD]

Je hebt een afgeronde Hbo-opleiding of bent tenminste aantoonbaar werkzaam op Hbo niveau. De werkzaamheden kunnen complex zijn, en bevatten het berichtenverkeer tussen gemeente en zorgaanbieder (Jeugdwet en Wmo) met alle uiteenlopende financieringsvormen in Groningen, Friesland en Drenthe van dien.

De inhoud

80% van het berichtenverkeer loopt soepel, de uitdaging zit ‘m in de 20% en varieert van indicaties die niet afgegeven worden, een stapeling van producten die wel of niet mogelijk is, declaraties die afgekeurd worden, de complexiteit in (het inrichten en uitvoeren van) het berichtenverkeer ‘an sich’ en de diverse invullingen daarvan door gemeenten.

Wat ga je doen?

  • Uitvoeren berichtenverkeer voor klanten van Bureau Lagro BV (soms op locatie).
  • Proactieve afstemming met klanten en backoffices over indicaties, intrekkingen, (afkeur van) declaraties en crediteringen.
  • Inrichten van databases voor klanten.
  • Communicatie met softwareleveranciers over problemen/issues.

Wat breng je mee?

  • Je kan logisch nadenken en werkt zelfstandig en nauwkeurig.
  • Je vindt het leuk om softwarepakketten in te richten en te doorgronden.
  • Je overlegt op constructieve wijze met diverse gemeenten om problemen (lees: uitdagingen) te tackelen.
  • Zie verder de persoonskenmerken en kwaliteiten geschetst onder ‘Algemeen’.

Kennis van systemen als Qurentis en Praktijkdata is niet nodig als je aan bovenstaande kwaliteiten en persoonskenmerken voldoet. Kennis van het berichtenverkeer en/of (globale) kennis van de zorg (Jeugdwet en/of Wmo) is een absolute pré.

Je verricht je werkzaamheden over het algemeen op kantoor in Groningen, of op locatie van de klant.

Er zijn twee opties

  1. Je bent in staat om de reguliere 80% van het berichtenverkeer uit te voeren, en vind je uitdaging in het tackelen van de overige 20%, of
  2. Je kan en wilt de functie op kortere of langere termijn ontwikkelen en van Medewerker berichtenverkeer doorgroeien naar een Specialist Berichtenverkeer. Dit betekent dat je ook op strategisch, financieel en/of beleidsmatig niveau kan overleggen met gemeenten en inkooporganisaties, zorgaanbieders mogelijk kan ondersteunen in aanbestedingstrajecten en voor de aanbieder spreekbuis kan zijn in marktconsultaties. Je ondersteunt in prognoses inzake Jeugdhulp Groningen en bij productieverantwoordingen.

Salaris is afhankelijk van niveau, ervaring en instroom als medewerker of als specialist.

Adviseur kwaliteit

Je hebt een afgeronde Hbo-opleiding of je bent tenminste aantoonbaar werkzaam op Hbo-niveau. (Eerdere) ervaring in de zorg is een grote must, omdat je in dat geval de praktische kant van het werk kent en je je kunt verplaatsen in de werkwijze van de zorgaanbieder. Je weet waar knelpunten kunnen liggen op het gebied van de praktische uitvoering van de zorg versus wet- en regelgeving en je kan je verplaatsen in de aanbieder. Daarmee creëer je draagkracht als je adviezen uitbrengt.

De inhoud

Ondersteunen van kleinschalige zorgaanbieders in Noord Nederland in het opzetten van een kwaliteitssysteem. Dit betreft over het algemeen HKZ Kleine Organisaties, HKZ Zorg en Welzijn, ISO 9001 of 15224, of ons eigen Kwaliteitssysteem Kleinschalige Zorg (KKZ).

Wat ga je doen?

  • Je adviseert zorgaanbieders in het opzetten van een kwaliteitssysteem (van beleid tot primaire en ondersteunende processen).
  • Je geeft staat vooral concrete adviezen en weet de zorgaanbieder te motiveren.
  • Je voert nulmetingen of een audit uit bij een klant en toetst aan diverse kwaliteitsnormen.
  • Je draagt bij aan het verder implementeren van ons eigen kwaliteitssysteem (op weg naar ISO certificering) en het door ons ontwikkeld Kwaliteitssysteem voor Kleinschalige Zorg.

Werkzaamheden zijn uit te breiden met het geven van trainingen of scholingen op het gebied van AVG, zorg gerelateerde onderwerpen, ziektebeelden, medicatieveiligheid, meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.

Wat breng je mee?

  • Je kan logisch nadenken, je werkt enthousiasmerend en kan diverse kwaliteitsnormen vertalen naar vooral praktische zaken.
  • Je hebt kennis van vigerende wet- en regelgeving.
  • Je bent proactief en communicatief (zowel mondeling als schriftelijk) vaardig.
  • Je bent in staat jezelf te verplaatsen in zowel de solistische jeugdhulpaanbieder als ook in een kleinschalige woonsetting met meerdere locaties.

Zie verder de algemene persoonskenmerken en kwaliteiten zoals eerder geschetst.

Je verricht je werkzaamheden in Groningen, maar bent ook vaak werkzaam op locatie van de klant. Een rijbewijs en auto is een absolute must. Salaris is afhankelijk van niveau, (aantoonbare) ervaring en ‘vakvolwassenheid’.

We ontvangen graag je reactie vóór 3 december 2018.

Kleinschalige jeugdhulpaanbieders ontploffen

De groepsapp van een zestigtal kleinschalige zorgaanbieders in het noorden explodeert na een artikel in het Dagblad van het Noorden. Hoezo ‘kleine jeugdzorgbedrijfjes’? Hoe denigrerend wil je het laten klinken? 

Astrid Veldhuizen, bestuurder van Elker-Het Poortje, de grootste jeugdzorginstelling in Groningen, begrijpt er niets van dat gemeenten de kosten zo enorm zien stijgen, net als collega-instellingen Lentis, Ambiq en Accare. “Die merken hetzelfde als wij. Wij zien geen duidelijke groei van de jeugdhulp. Geen van deze aanbieders heeft dit jaar meer budget gekregen.”

Volgens mij werken we niet meer met budgetten, Astrid. De vraag is ook niet of je wel of niet meer geld hebt gekregen, de cruciale vraag is of je evenveel, minder of meer kinderen hebt geholpen, wat het tarief is dat je hebt gedeclareerd bij gemeenten, hoe lang een traject was en hoeveel zorg je binnen dat traject hebt ingezet.

“Gemeenten vrezen dat ze op andere posten moeten bezuinigen als de kosten voor jeugdzorg blijven stijgen. Het verlenen van ‘zware’ jeugdzorg zou niet meer een automatisme zou moeten zijn, en ouders moeten problemen vaker zelf oplossen.” In onze beleving is zware zorg niet iets wat door de ouders opgevangen wordt. Zware zorg komt pas in beeld als ouders en de gemeentelijke WIJ-teams of CJG’s er niet meer uitkomen.

De vraag is inderdaad waar het geld blijft. Een zwart gat is het wat ons betreft niet: onze aanbieders leveren daar, per cliënt geregistreerde, zorg voor.

Ik citeer een van onze aanbieders: “(…) terwijl wij juist maatwerk leveren, veel kortere trajecten hebben, geen wachtlijsten en alleen de uren declareren die we echt maken.” Ik citeer een tweede: “Vorige week nog een voorbeeld gehoord van mijn cliënt die een half jaar doorlooptijd heeft gehad bij A voor een behandeling die bij mij 3-4 weken duurt.”

Blijft de vraag of het niet juist heel goed is wat we nu investeren. Nu gemeenten dichter op de zorg zitten, hopen we immers met eerder ingrijpen de zware zorg in de toekomst minder nodig te maken. De kosten gaan hier dan voor de baten uit.

Berichtenverkeer: berichtenapp versus software

VNG Berichtenapp

We krijgen veel vragen over de VNG Berichtenapp (VNG=Vereniging van Nederlandse Gemeenten), en wat nu ‘handig’ is, zeker voor wat betreft het ‘administratiekantoorverhaal’. Zorgaanbieders moeten in Groningen voor Jeugdhulp een keuze maken of ze het berichtenverkeer willen uitbesteden, of het zelf willen doen. Ter leering ende vermaecke wat achtergrondinformatie.

Achtergrond

De Berichtenapp maakt het voor kleine(re) zorgaanbieders en gemeenten zonder geschikte softwareoplossing mogelijk om aan te sluiten op het landelijke berichtenverkeer iWmo/iJw. De Berichtenapp, voorheen als pilot in gebruik, heeft een tijdelijke status gekregen tot april 2018. (…)

De Berichtenapp, die het voor zorgaanbieders en gemeenten mogelijk maakt om aan te sluiten op het berichtenverkeer WMO en Jw, is beoordeeld als een nuttige en noodzakelijke toepassing. (…)

Bron en lees meer op: https://vng.nl/onderwerpenindex/sociaal-domein/isd-informatievoorziening-sociaal-domein/berichtenapp-iwmo-en-ijw

Berichtenapp in de praktijk

In de praktijk betekent dit dat je met de Berichtenapp van een gemeente een 301 ontvangt (de ‘digitale beschikking’) op basis waarvan je zorg mag leveren. Hierop verstuur je binnen de app een bevestiging (of afwijzing) middels een 302, meld je een start zorg of einde zorg (conform eis gemeente), en declareer je via een 303-D (declaratie) of 303-F (factuur) op basis van de gegevens uit de eerder ontvangen 301.

Voordelen:
  • Het is gratis. Tot 1 april 2018. Vooralsnog is nog onduidelijk of de app wordt voortgezet. En als ‘ie wordt voortgezet, dan zal dat niet meer gratis zijn. Want hier is sprake van oneerlijke concurrentie, vindt een aantal softwareontwikkelaars.
  • Als je een beetje handig bent met Excel en snapt hoe een bericht in elkaar zit, is het berichtenverkeer via de app best te doen.
Nadelen:
  • Binnen de app moet je zelf bijhouden wat er van een cliënt binnen is, en wat niet.
  • Een komma verkeerd of een spatie teveel geeft een foutmelding bij VECOZO. Je moet zelf op zoek naar de fout in de spreadsheet en opnieuw versturen, totdat ‘ie goed is en zonder foutmelding naar de gemeente gaat.
  • Handmatige verwerking kost tijd.
  • Declareren gaat best oké, met een paar cliënten en een paar gemeenten, dat is prima bij te houden. Als je tien cliënten hebt in tien gemeenten, wordt het al lastiger, 34 cliënten in 16 gemeenten wordt dan langzaamaan uitdaging.
  • Heb je eens teveel gedeclareerd (bijvoorbeeld meer dan de omvang of buiten de geldigheidsduur van de beschikking) dan ontvang je van de gemeente, middels een 304, afkeur op je declaratie. Die moet je dan herstellen: eenheden (etmalen, uren – te declareren in een tarief per minuut – of dagdelen) wijzig je, en vervolgens dien je een nieuwe 303-D (of 303-F, afhankelijk van wat een gemeente wil) in. Crediteren bij een 303-F is voor sommige zorgaanbieders al snel hogere wiskunde. Al met al wordt het allengs lastiger om het hoofd nog koel te houden.
  • Het grootste nadeel echter is dat er geen correlatie is tussen het ene en het andere bericht. Bureau Lagro – en inmiddels een groot aantal van onze zorgaanbieders – werkt met software waar je kunt zien dat er een 301 is ontvangen, maar nog geen 302 is verstuurd. Of dat we wél gedeclareerd hebben in een bepaalde maand (declareren kan in het berichtenverkeer alleen per maand per gemeente), maar dat we nog geen 304 met goedgekeurde of afgekeurde, of deels goedgekeurde en deels afgekeurde ‘productie’, hebben ontvangen. Voor een goed proces is de volgordelijkheid van belang.

Productieverantwoording

Het werkt prima met de berichtenapp, het hoeft geen hogere wiskunde te zijn, met een beetje logisch verstand kom je er (per bericht) wel uit. De vraag die je je moet stellen is of je nog in staat bent om bij meer cliënten, meer gemeenten, deels afkeur – of erger nog crediteringen – aan het einde van het jaar uit alle spreadsheets die je hebt verzameld een productieverantwoording in elkaar te zetten? Die is nodig voor een finale kwijting. Hierin geef je aan wat je aan 23 Groninger gemeenten over een jaar aan jeugdzorg hebt geleverd; uit alle spreadsheets heb je de correcties er vanaf getrokken en hoop je dat je de foutieve declaratie en de nieuwe, niet dubbel hebt geteld – we kennen onze Pappenheimers onderhand. Het bedrag dat jij aangeeft in je productieverantwoording dient overeen te komen met wat de RIGG aan productie heeft staan. Zonder enige samenhang in berichten wordt dit best een lastig verhaal, zo is onze ervaring.

Administratiekantoor of niet?

Ons uitgangspunt is altijd eigen kracht en zelfregie van de zorgaanbieder, net als de zorgaanbieder hoop ik uitgaat van eigen kracht en zelfregie van de cliënt. Waar je ondersteund wilt worden, ondersteunen we uiteraard, vanuit onze inmiddels vastgeroeste missie de kleinschalige zorg overeind te houden. Maar of je voor een administratiekantoor kiest of het zelf wilt doen is vooral je eigen keus. Het hangt af van je eigen kennis en je eigen wens cq wil om er tijd in te steken – en of je die je wel of niet hebt – om te puzzelen en uit te pluizen. Neem daarin mee dat het ook goed om de tijd die je hebt om af te stemmen met backoffices waarom er precies is afgekeurd, of wanneer die 301 nu komt op de 315 die je hebt gedaan, of hoe het zit met bevoorschotting als het berichtenverkeer eens niet loopt (zoals na de update naar 2.1, waar berichten kwijtraakten en er sprake was van verkeerde goed- en afkeur op declaraties).

Groene vink en software-/zorgadministratiepakket

Onze ervaring sinds 2015 leert ons inmiddels dat een systeem weliswaar tijd kost, en energie, en zeker ook geld, maar dat het uiteindelijk onder de streep een hoop frustratie wegneemt, en vooral veel tijd oplevert. Waar je voor moet kiezen? Wij hebben bijzonder goede ervaringen met Qurentis, in die zin zijn zij onze ‘preferred supplier’. Nedap is een andere optie. Leg je oor te luister bij andere zorgaanbieders, vraag hen naar ervaringen.

Bij deze overwegingen is voor een softwarepakket een belangrijke vereiste of een systeem een Groene Vink heeft gekregen van het Nederlands Zorginstituut. Zie daarvoor de volgende website: https://www.istandaarden.nl/de-groene-vink-voor-istandaarden/overzicht-groene-vink-deelnemers-2017. Waar nodig kunnen we voor referenties zorgen, ook voor andere systemen. Eén belangrijke aanvulling nog: als je óók nog op zoek bent naar een zorgadministratiepakket waarin je zorgplannen, rapportages, evaluaties op een veilige manier op wilt kunnen slaan, dan is het zeker de moeite waard om eens naar een softwareoplossing te kijken, één die combineert met berichtenverkeer, waar je je uren kunt boeken, kunt rapporteren en tegelijkertijd kunt declareren.

Informatie

Voor vragen kan je ons altijd bellen, ook in de avonduren. Wil je voor Groningen meer informatie, kom dan naar een van de informatiebijeenkomsten. Graag geven we dan meer toelichting op bovenstaand geheel.

Informatiebijeenkomsten Administratiekantoor

In week 40 en 41 organiseert Bureau Lagro een aantal informatiebijeenkomsten voor jeugdhulpaanbieders die overwegen het administratieve proces met 23 Groninger gemeenten (opnieuw) uit te besteden. Aan de orde komen werkwijze, automatisering, financiering en samenwerking.

We verzoeken je vriendelijk om je (spoedig) aan te melden en aan te geven of je alleen komt of met (max) twee personen. Dit omdat we graag zeker willen weten dat de grootte van de locatie passend is bij het aantal aanmeldingen.

We willen tevens met klem benadrukken dat er in het kader van mededinging NIET (onderling noch met ons) inhoudelijk over de ‘Open House’ procedure gesproken wordt tijdens deze bijeenkomsten.
Je hebt de keuze uit de volgende avonden cq middagen:
  • Maandag 2 oktober, inloop en koffie/thee 18.45, start 19.00 uur
  • Woensdag 4 oktober, inloop en koffie/thee 14.15, start 14.30 uur
  • Woensdag 4 oktober, inloop en koffie/thee 18.45, start 19.00 uur
  • Vrijdag 6 oktober, inloop en koffie/thee 18.45, start 19.00 uur
  • Maandag 9 oktober, inloop en koffie/thee 14.15, start 14.30 uur
  • Maandag 9 oktober, inloop en koffie/thee 18.45, start 19.00 uur

Je kunt je aanmelden via administratiekantoor@bureaulagro.nl. We zien je graag op tijd verschijnen zodat we klokslag 19.00 (of 14.30) uur kunnen beginnen. We kunnen ons namelijk voorstellen dat er veel vragen zijn, en willen alle tijd en ruimte hebben om deze te kunnen beantwoorden. Mocht de locatie wijzigen, dan hoor je dat uiterlijk 29 september.

Bijeenkomsten vinden zonder tegenbericht plaats bij

Sociaal Lunchcafé Het Schathuis,
Jan Wolkerslaan 2,
Groningen.

Dit is een relatief nieuw adres en nog niet bekend in alle navigatiesystemen, zo leert de ervaring. Vanaf kruising Verlengde Hereweg/Van Ketwich Verschuurlaan rijdend richting Hoornse Meer sla je de eerste weg links in. Je rijdt op een nieuwbouwwijk af, en kunt niet anders dan naar links waarop je recht op de heg/hek langs het prachtige Schathuis afrijdt.

Tot dan!

Woonplaatsbeginsel

Het is de bedoeling dat het issue Woonplaatsbeginsel vanaf 2019 eenvoudiger wordt, volgens een artikel op de website van het Binnenlands Bestuur   en – zo  lezen we – op de site van het Nederlands Jeugdinstituut (NJI).

Een zoektocht...

Woonplaatsbeginsel: welke gemeente is verantwoordelijk?

Het woonplaatsbeginsel bepaalt binnen de Jeugdwet welke gemeente verantwoordelijk is voor het inzetten en financieren van jeugdhulp of het uitvoeren van een jeugdreclasserings- of jeugdbeschermingsmaatregel. De huidige definitie houdt in dat de gemeente waarin de feitelijke woonplaats van de ouder met gezag ligt, verantwoordelijk is. Wanneer het gezag bij een gecertificeerde instelling ligt (zoals in Noord Nederland bij bijvoorbeeld Jeugdbescherming Noord, de William Schrikker Groep of het Leger des Heils), is de woonplaats van de cliënt binnen de definitie van het woonplaatsbeginsel leidend.

Het werd tijd voor aanpassing. De regels zijn nu helder (maar complex), en de landelijke afspraken worden niet altijd opgevolgd. Lees de volgende casus om vast te stellen dat het huidige woonplaatsbeginsel voor zorgaanbieders op dit moment best ingewikkeld is.

De feiten op een rij

Cliënt woont bij zorginstelling in gemeente A (provincie Groningen), maar is verhuisd naar zorgaanbieder in Drenthe (gemeente B). Moeder heeft het gezag, en woonde in gemeente C (ook provincie Groningen). Moeder blijkt zich echter uit de basisregistratie persoonsgegevens (BRP) te hebben uitgeschreven, maar heeft zich vervolgens nergens anders ingeschreven.

Het woonplaatsbeginsel

Totdat moeder zich uitschreef, was het Groningse C. verantwoordelijk, daar woonde ‘de gezagsdrager’ immers. Daar moeders huidige woonplaats onbekend is, is volgens het stappenplan de huidige woonplaats van de cliënt verantwoordelijk, gemeente A. Gelukkig ook Groningen, dat

Overzichtelijk, maar complex

Het huidige stappenplan

scheelt.

We hoeven in het meest positieve geval ‘alleen maar’ de beschikking (met dezelfde productcodes, als beide zorgaanbieders voor dezelfde producten gecontracteerd zijn tenminste) binnen het berichtenverkeer ‘administratief te verhuizen’ van C naar A middels een ‘iJW315’ en de gemeente hoeft er ‘alleen maar’ een andere zorgaanbieder aan te hangen (los van de berichten ‘316’, de ‘301’, gevolgd door een ‘302’, de ‘305’ – start zorg-  gevolgd door een ‘306’ en de nieuwe declaratie 303-D gevolgd door een 304). In dit geval gebeurt de administratieve verhuizing overigens in bijzonder goed overleg met beide gemeenten. Er zijn ook gemeenten die de beschikking bij wijziging gezag tegen de landelijke afspraken in gewoon stopzetten en het de gecertificeerde instelling en de zorgaanbieder verder zelf op willen laten lossen, en zó abrupt dat we de geleverde zorg voor de jeugdhulpaanbieder na stopzetting van de indicatie nergens meer kunnen declareren. Maar dat is weer een ander verhaal…

Het probleem

Als cliënt zich op termijn, en dat is na een tijdje verplicht, van gemeente A in Groningen in laat schrijven bij gemeente B in Drenthe, gaan we als ‘contractpartner’ weer aan de puzzel. Want: andere aanbesteding, ander product, andere indicatie. Gemeente C, zo weten we inmiddels, is niet altijd even makkelijk met het afgeven van indicaties, en doet moeilijk over een stapeling van producten ‘verblijf’ in combinatie met individuele begeleiding. Want hoewel de aanbestedingsdocumenten van gemeente B aangeven dat ‘interventieniveau 8’ (verblijf) gestapeld kan worden met lagere interventieniveaus (zoals begeleiding en dagbesteding), beweren ze in de praktijk dat het tarief ‘gezinshuis’ in 8 voldoende moet zijn en dat er niet gestapeld mag worden. Dit is ons inziens een wezenlijke wijziging van de aanbesteding. Nog los van het feit dat gemeente zich er daarbij kennelijk niet van bewust is dat er verschillende vormen van ‘gezinshuizen’ zijn; daar waar gezinshuisouders een aantal kinderen in zorg nemen, of de zogeheten ‘gezinshuizen’ met 24 uur personeel – soms met heel intensieve begeleiding en zonder dat ‘gezinshuisouders’ op de locatie wonen – die tegemoet komen aan een hogere zorgvraag dan andere ‘gezinshuiskinderen’.

Het gevolg

Dit wordt, zo voel ik nu al aankomen, weer een patstelling, een strijd. Want deze gemeente B. negeert de Bepaling Jeugdhulp van een gecertificeerde instelling (een erkende verwijzer binnen de Jeugdwet) om vervolgens tegen hun eigen eerder beschreven spelregels in het inkoopdocument in, plots een heel andere koers te varen. Daarbij, de beschikking uit Groningen kan niet zo maar ‘worden overgenomen’ door Drenthe, het zijn geheel andere producten met heel andere tarieven.

De wijziging

De bedoeling van Van Rijn is als volgt: Gaat het om jeugdhulp met verblijf, dan komt de verantwoordelijkheid binnen de nieuwe definitie van het woonplaatsbeginsel te liggen bij de gemeente waar het kind woonde voordat sprake was van verblijf.

Dat is fijn. Dan melden we ons voor betreffende cliënt – als dat te zijner tijd de bedoeling is- in januari 2019 weer bij gemeente C. De voorgenomen wijziging zou het ons (of lees liever: de zorgaanbieder) bij nieuwe ‘verhuizingen’ wel makkelijker maken. In bovenstaande casus hoeven we niet meer te onderzoeken of we ons dienen te melden bij A, B of C. We hoeven het slechts te houden bij C. Tot 18e levensjaar. Want daarna gelden de regels van de WMO, en die zijn wéér anders.

Dit is een van de vele puzzels, waar we ons voor onze klanten graag in vastbijten. Voor zorgaanbieders, en zeker de kleinschalige – die geen beleidsmedewerkers hebben die dit van voor naar achter uit kunnen zoeken, die vigerende wet- en regelgeving kennen, en die ook nog weten hoe de contracten in Groningen, Friesland en Drenthe in elkaar zitten, en bij welke gemeente je welke productcodes declareert, en of dit vaste maandbedragen zijn of tarieven in minuten, uren of dagdelen, een summiere opsomming – is het een crime om het hele circus van aanbesteding tot berichtenverkeer te snappen, te volgen en te weten wie je waar moet hebben voor welk probleem.

We gaan altijd uit van eigen kracht. Het zou zelfs zo moeten zijn dat we onszelf op termijn overbodig maken, dat is ons streven. Maar daar is nog een lange weg te gaan: zolang elke gemeente het anders doet, en wetgeving blijft wijzigen, ben ik bang dat we – spijtig genoeg – nog wel even nodig zijn…

Lees meer:

Van Rijn: minder regels en meer tijd voor jeugdhulp

Impactanalyse oplossingsrichtingen woonplaatsbeginsel

Definitieve gunning Administratiekantoor

De definitieve gunning als ‘Administratiekantoor’ is een feit. In de bevestiging die we hebben ontvangen in Commerce Hub, en op de website van de RIGG, worden de gegunde Administratiekantoren als volgt genoemd:

  • Stichting BEZINN
  • Bureau Lagro BV
  • MBordon (door een administratieve verschrijving aan kant van de RIGG is in de eerdere communicatie de naam Med-base onterecht gehanteerd)
  • OCRN

Meer informatie kan je vinden op de website van de RIGG onder ‘Nieuws‘.

In september organiseren we informatiebijeenkomsten. Wil je als jeugdhulpaanbieder de administratieve afhandeling (AKA ‘het berichtenverkeer’) en/of de vertegenwoordiging uitbesteden? Mail ons dan: info@bureaulagro.nl

Administratiekantoor

Voorlopige gunning als Administratiekantoor (om net als in 2016 en 2017 het administratieve proces af te handelen van zorgtoewijzing tot declaratie/betaling en intermediair te zijn tussen de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG), 23 gemeenten en kleinschalige zorgaanbieders) is sinds een week of drie binnen. We zijn gegund met (een magere) vier andere partijen.

De Alcateltermijn is bijna verstreken. Van een zogeheten aanhangig gemaakt kort geding hebben we niet gehoord (met andere woorden, er is in elk geen bezwaar tegen ónze gunning aangetekend). Rest ons een goede hoop dat we kunnen blijven doen waar we goed in zijn (en wat we vooral ook erg leuk vinden). We verwachten dat de definitieve gunning morgen aan het einde van de dag, of uiterlijk overmorgen, in onze digitale Commerce Hub brievenbus binnenkomt.

Dan volgt eerst nog een hernieuwde start van de Open House procedure voor de Jeugdhulpaanbieders, en informatiebijeenkomsten van onze zijde in september. Meer informatie volgt op website en Facebookpagina. Hou ons in de gaten of laat ons per mail weten dat je als jeugdhulpaanbieder geïnteresseerd bent, zodat we je rechtstreeks kunnen benaderen.