Inspiratiesessie 15 juni 2023 Bureau Lagro

Op donderdag 15 juni organiseren we weer een netwerkmiddag speciaal voor onze klanten. Een middag om elkaar te ontmoeten en verbinding te maken. Te praten over het werk en alles wat daarbij komt kijken. Leren van elkaars expertise. Mooie verhalen uitwisselen, successen delen en samen oplossingen vinden voor gedeelde problemen. Het programma begint om 13.00 uur met een inloop. We hebben twee zeer interessante sprekers en daarnaast is er ruim de tijd om met elkaar in gesprek te zijn. We sluiten af met een borrel.

Details over de sprekers en onderwerpen volgen nog.

Klanten van Bureau Lagro kunnen zich hier aanmelden tot 1 juni.

Zorgkracht 12 is maximale zorgkracht!

Na de informatiebijeenkomst van de tien Groninger gemeenten, de verkennende & verdiepende sessies van de gemeente Groningen, de gevoerde gesprekken met het Dagelijks Bestuur PG&Z, waaruit blijkt dat het ‘hybridemodel’ toch echt een politieke werkelijkheid is waar zorgaanbieders mee te dealen hebben, het haalbaarheidsonderzoek naar een TJG in Groningen, de sessies met de VNG over het organiseren van vrijgevestigden, de Friese en de landelijke bewegingen, slaan ruim twintig zorgaanbieders de handen ineen.

Deze week richten wij met hen een coöperatie op onder de naam Zorgkracht 12, de noordelijke zorgcoöperatie. Tezamen bieden deze door de RIGG reeds gecontracteerde aanbieders vanaf 1 januari 2022 een integraal en kwalitatief hoogwaardig aanbod aan (basis- en specialistische begeleiding, dagbesteding, behandeling en wonen).

Windkracht 12 is maximale windkracht.
Zorgkracht 12 is maximale zorgkracht.

Meer nieuws medio oktober op www.zorgkracht12.nl! #krachtenbundelen #integraal #samenwerken #samensterk #innovatie #jeugdzorg (in eerste instantie).

De kracht van kleinschalige zorg: ‘We bieden samen maatwerk.’

Weer een fijn voorbeeld van de kracht van kleinschalige zorg. Over samenwerking, maatwerk en korte lijnen. Over persoonlijk, dichtbij en behandeling aan huis. Over korte lijnen, continuïteit en het combineren van kennis en kunde. Efficiënt èn effectief. Dit alles in het belang van de jeugdige (en de portemonnee van gemeenten). Met dank aan Monika Hogenberg en Ria Meijer.

“We bieden samen maatwerk en precies dat wat de kinderen nodig hebben”

 

Adviseur gezocht (herhaalde oproep)

Overtuigd van de kracht van kleinschalige zorg, ondersteunt Bureau Lagro een honderdtal professionele kleinschalige zorgaanbieders in Noord Nederland, variërend van ambulante begeleiding t/m kleinschalige wooninitiatieven. Onze klanten leveren zorg met name binnen de Jeugdwet en de Wmo, maar ook vanuit de Wlz. We ondersteunen bij het opzetten, implementeren (en doorontwikkelen) van kwaliteitssystemen, in de voorbereiding op certificeringstrajecten (HKZ of ISO) en bij aanbestedingsprocedures. Daarnaast ontzorgen we aanbieders bij het daaruit voortkomende berichtenverkeer tussen gemeenten, zorgkantoren en zorgaanbieders.

Dit alles doen wij vanuit onze inmiddels vastgeroeste missie om de kleinschalige zorg op de kaart te zetten en te houden in een nog immer veranderend zorglandschap.

Bureau Lagro is per direct op zoek naar een zelfstandige, enthousiaste, gedreven, ondernemende en scherpzinnige adviseur, ter uitbreiding van ons team. Bij deze vacature gaat het om een functie van 24 uur (32 uur is bespreekbaar). Een nieuwe collega heeft wat ons betreft de volgende eigenschappen:

  • Je hebt feeling met de kleinschalige zorg en je onderschrijft onze missie.
  • Je bent in staat om zelfstandig te werken en pleegt overleg waar nodig.
  • Je bent proactief en communicatief (zowel mondeling als schriftelijk) vaardig, je beheerst de Nederlandse taal uitstekend in woord én geschrift.
  • Je hebt analytische vaardigheden en je hebt een helicopterview zonder dat je de details uit het oog verliest.
  • Je hebt overtuigingskracht, je bent integer, je zegt wat je doet en je doet wat je zegt.
  • Je hebt een gezonde dosis daadkracht en bent flexibel. Wij bieden diezelfde flexibiliteit.

Verder is de klik tussen jou en ons team cruciaal.

Als adviseur heb je een afgeronde Hbo-opleiding of aantoonbaar Hbo werk- en denkniveau. (Eerdere) ervaring in of met de zorg is een absolute must. Hierdoor kan je je verplaatsen in de zorgaanbieder en ken je de praktische kant van het werk. Je weet waar knelpunten kunnen liggen op het gebied van uitvoering van de zorg. Uiteraard ben je op de hoogte van wet- en regelgeving. Door kennis en kunde creëer je draagvlak als je adviezen uitbrengt.

Wat ga je doen?

Je adviseert kleinschalige zorgaanbieders in Noord-Nederland in het implementeren van een kwaliteitssysteem (van beleid en organisatie tot primaire en ondersteunende processen). Dit betreft over het algemeen HKZ Kleine Organisaties, HKZ Zorg en Welzijn, ISO 9001:2015 en NEN-EN-15224, of ons eigen Kwaliteitssysteem Kleinschalige Zorg (KKZ). Je geeft vooral concrete adviezen en weet onze klanten te motiveren.

Een essentieel onderdeel van je werkzaamheden is het uitvoeren van nulmetingen of audits bij onze klanten. Ervaring met auditen is daarom een pré. Je werkzaamheden zijn uit te breiden met het geven van trainingen of scholingen op het gebied van zorggerelateerde onderwerpen.

Wat neem je mee?

  • Je hebt aantoonbare ervaring met het opzetten van kwaliteitssystemen, je kan diverse kwaliteitsnormen vertalen naar vooral praktische zaken.
  • Je kunt logisch nadenken en je werkt enthousiasmerend. Je bent in staat jezelf te verplaatsen in zowel de solistische jeugdhulpaanbieder als ook in de kleinschalige woonsetting met meerdere locaties.
  • Je hebt kennis van actuele wet- en regelgeving welke impact hebben op de kwaliteit van zorg binnen de Jeugdwet, Wmo, Wlz en/of ggz. Je signaleert wijzigende wet- en regelgeving en draagt er mede zorg voor dat deze wijzigingen bekend worden bij collega’s en zorgaanbieders.
  • Je krijgt te maken met een breed scala aan onderwerpen (bijvoorbeeld AVG, zorgplannen, leren van incidenten, Wet zorg en dwang, medicatieveiligheid) en draagt je steentje bij aan onze kennis en expertise.
  • Je hebt een opleiding tot auditor gevolgd (IRCA) of bent bereid deze te volgen én je hebt aantoonbare ervaring met het auditen van kwaliteitssystemen.
  • Je bent in staat je eigen agenda te plannen en deze aan te laten sluiten bij wat overeengekomen is met de klant. Daar waar nodig weet je bij klanten knelpunten, zorgen of belangrijke ontwikkelingen te signaleren.
  • Je levert een bijdrage aan het continu verbeteren van de dienstverlening van Bureau Lagro en signaleert kansen, mogelijkheden en/of zwaktes en bedreigingen.
  • Je draagt bij aan het (verder) implementeren van ons eigen kwaliteitssysteem (ISO 9001:2015) en het door ons ontwikkelde Kwaliteitssysteem voor Kleinschalige Zorg.

Je verricht je werkzaamheden op kantoor in Groningen, maar je bent vaker nog werkzaam op locatie van de klant. Een rijbewijs en auto is een absolute must. In tijden van corona werk je vanuit huis via ZOOM of Teams.

Wie zijn wij?

Wij zijn een dynamisch organisatieadviesbureau en hechten groot belang aan tact, creativiteit, positiviteit, zelfstandigheid en een zelfreflecterend en relativerend vermogen. In de korte lijnen met onze klanten zijn onze kernwaarden altijd vertrouwen, integer en transparant, gedreven en proactief, waarbij we werken op basis van samenwerking en participatie. We hebben verder professionaliseren hoog in het vaandel, van onszelf en van de klant en eigen regie en ondernemerschap staan voorop. Zo weten we altijd aan te sluiten en af te stemmen op de wensen en behoeften van de klant.

Wat bieden wij?

Bureau Lagro is een gezond groeiend adviesbureau met een informele werksfeer en enthousiaste, open collega’s. We bieden een dienstverband van bij voorkeur 24 tot maximaal 32 uur, met een op kennis en ervaring gebaseerd salaris (richtlijn € 3.111 – € 4.221 op basis van 36 uur) en goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een laptop en een iPhone. Je mag rekenen op voldoende mogelijkheden om je te ontwikkelen en tot het volgen van opleidingen.

Sollicitatie

Aansluiting op bovenstaande functie dient te blijken uit motivering in een brief én een CV. Deze kan je sturen aan andrea.lagro@bureaulagro.nl tot uiterlijk 20 juni aanstaande.

Wil je meer informatie? Dan kan je bellen met Alex Visser (adviseur en coördinator kwaliteit) op (06) 21 36 30 52 of Andrea Lagro (directeur), (06) 25 51 38 51.

De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 28 of 29 juni, via ZOOM of live, mede afhankelijk van de dan geldende coronamaatregelen.

Jeugd Expertisenetwerk (JENN)

In heel Nederland gaan nieuwe bovenregionale expertisenetwerken Jeugd aan de slag om ervoor te zorgen dat jongeren op tijd de hulp krijgen die ze nodig hebben. Het gaat specifiek om zéér kwetsbare (gezinnen met) kinderen en jongeren tot 23 jaar die meerdere en complexe problemen hebben of problemen die weinig voorkomen – en die nu vastlopen in de zorg.

De gemeente Groningen coördineert voor Groningen, Friesland en Drenthe de opdracht om te komen tot een netwerk dat bijdraagt aan de doelstelling ‘Geen kinderen tussen wal en schip: 0 zoekende jeugdigen, ouders en professionals met een vraag naar expertise en passende zorg’’. Het Jeugd Expertisenetwerk Noord-Nederland krijgt daar de komende jaren budget voor.

Eind augustus is het project Expertisenetwerk Specialistische Jeugdhulp Noord-Nederland van start gegaan. Bureau Lagro is als onderdeel van het JENN vertegenwoordiger van de kleinschalige zorg in Noord-Nederland. Meer informatie op www.jennoord.nl of Andrea Lagro.

Vacature twee adviseurs kwaliteit 24-32 uur

Overtuigd van de kracht van kleinschalige zorg, ondersteunt Bureau Lagro een honderdtal professionele kleinschalige zorgaanbieders in Noord Nederland, variërend van ambulante begeleiding t/m kleinschalige wooninitiatieven. Onze klanten leveren zorg met name binnen de Jeugdwet en de Wmo, maar ook uit de Wlz. We ondersteunen bij het opzetten, implementeren (en doorontwikkelen) van kwaliteitssystemen, in de voorbereiding op certificeringstrajecten (HKZ of ISO) en bij aanbestedingsprocedures. Daarnaast ontzorgen we aanbieders bij het daaruit voortkomende berichtenverkeer tussen gemeenten, zorgkantoren en zorgaanbieders.

Dit alles doen wij vanuit onze inmiddels vastgeroeste missie om de kleinschalige zorg in een nog immer veranderend zorglandschap op de kaart te zetten en te houden.

Bureau Lagro is per direct op zoek naar twee zelfstandige, enthousiaste, gedreven, ondernemende en scherpzinnige adviseurs: een opvolger voor een collega die ons per 1 april gaat verlaten én een adviseur ter uitbreiding van ons team. Bij beide vacatures gaat het om een functie van 24 tot 32 uur.

Wij zijn in elk geval op zoek naar een collega met de volgende eigenschappen:

  • Je hebt feeling met de kleinschalige zorg en je onderschrijft onze missie.
  • Je bent in staat om zelfstandig te werken en pleegt overleg waar nodig.
  • Je bent proactief en communicatief – zowel mondeling als schriftelijk – vaardig, je beheerst de Nederlandse taal uitstekend in woord én geschrift.
  • Je hebt analytische vaardigheden en je hebt een helicopterview zonder dat je de details uit het oog verliest.
  • Je hebt overtuigingskracht, je bent integer, je zegt wat je doet en je doet wat je zegt.
  • Je hebt een gezonde dosis daadkracht en bent flexibel. Wij bieden diezelfde flexibiliteit.

Verder is de klik tussen jou en ons team cruciaal.

Adviseur Kwaliteit

Als adviseur heb je een afgeronde Hbo-opleiding of aantoonbaar Hbo werk- en denkniveau. (Eerdere) ervaring in of met de zorg is een absolute must. Hierdoor kan je je verplaatsen in de aanbieder en ken je de praktische kant van het werk. Je weet waar knelpunten kunnen liggen op het gebied van uitvoering van de zorg. Uiteraard ben je op de hoogte van wet- en regelgeving. Door kennis en kunde creëer je draagkracht als je adviezen uitbrengt.

Wat ga je doen?

Je adviseert kleinschalige zorgaanbieders in Noord-Nederland in het implementeren van een kwaliteitssysteem (van beleid en organisatie tot primaire en ondersteunende processen). Dit betreft over het algemeen HKZ Kleine Organisaties, HKZ Zorg en Welzijn, ISO 9001:2015 en NEN-EN-15224, of ons eigen Kwaliteitssysteem Kleinschalige Zorg (KKZ). Je geeft vooral concrete adviezen en weet de zorgaanbieder te motiveren.

Een essentieel onderdeel van je werkzaamheden is het uitvoeren van nulmetingen of audits bij onze klanten. Je werkzaamheden zijn uit te breiden met het geven van trainingen of scholingen op het gebied van zorg gerelateerde onderwerpen.

Wat neem je mee?

  • Je hebt aantoonbare ervaring met het opzetten van kwaliteitssystemen, je kan diverse kwaliteitsnormen vertalen naar vooral praktische zaken.
  • Je kunt logisch nadenken en je werkt enthousiasmerend. Je bent in staat jezelf te verplaatsen in zowel de solistische jeugdhulpaanbieder als ook in de kleinschalige woonsetting met meerdere locaties.
  • Je hebt kennis van actuele wet- en regelgeving welke impact hebben op de kwaliteit van zorg binnen de Jeugdwet, Wmo, Wlz en/of ggz. Je signaleert wijzigende wet- en regelgeving en draagt er mede zorg voor dat deze wijzigingen bekend worden bij collega’s en zorgaanbieders.
  • Je krijgt te maken met een breed scala aan onderwerpen (bijvoorbeeld AVG, zorgplannen, leren van incidenten, Wet zorg en dwang, medicatieveiligheid) en draagt je steentje bij aan onze kennis en expertise.
  • Je hebt een opleiding tot auditor gevolgd (IRCA) of bent bereid deze te volgen én je hebt aantoonbare ervaring met het auditen van kwaliteitssystemen.
  • Je bent in staat je eigen agenda te plannen en deze aan te laten sluiten bij wat overeengekomen is met de klant. Daar waar nodig weet je bij klanten knelpunten, zorgen of belangrijke ontwikkelingen te signaleren.
  • Je levert een bijdrage aan het continu verbeteren van de dienstverlening van Bureau Lagro en signaleert kansen, mogelijkheden en/of zwaktes en bedreigingen.
  • Je draagt bij aan het (verder) implementeren van ons eigen kwaliteitssysteem (ISO 9001:2015) en het door ons ontwikkelde Kwaliteitssysteem voor Kleinschalige Zorg.

Je verricht je werkzaamheden op kantoor in Groningen, maar je bent vaker nog werkzaam op locatie van de klant. Een rijbewijs en auto is een absolute must. In tijden van corona werk je vanuit huis via ZOOM of Teams.

Wie zijn wij?

Wij zijn een dynamisch organisatieadviesbureau en hechten groot belang aan tact, creativiteit, positiviteit, zelfstandigheid en een zelfreflecterend en relativerend vermogen. In de korte lijnen met onze klanten zijn onze kernwaarden altijd vertrouwen, integer en transparant, gedreven en proactief, waarbij we werken op basis van samenwerking en participatie. Verder hebben we professionaliseren hoog in het vaandel, van onszelf en van de klant. Eigen regie en ondernemerschap van de klant, en van onszelf, staan voorop. Zo weten we altijd aan te sluiten en af te stemmen op de wensen en behoeften van de klant.

Wat bieden wij?

Bureau Lagro is een gezond groeiend adviesbureau met een informele werksfeer en enthousiaste, open collega’s. Afhankelijk van de constructie en invulling is een dienstverband mogelijk van tenminste 24 tot 32 uur, met een op kennis en ervaring gebaseerd salaris (richtlijn € 3.111 – € 4.221) en goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een laptop en een iPhone. Je mag rekenen op voldoende mogelijkheden om je te ontwikkelen en tot het volgen van opleidingen.

Sollicitatie

Aansluiting op bovenstaande functie dient te blijken uit motivering in een brief én een CV. Deze kan je sturen aan andrea.lagro@bureaulagro.nl tot uiterlijk 5 maart aanstaande.

Wil je meer informatie? Dan kan je bellen met Alex Visser van 22 t/m 25 februari tussen 9.00 en 12.30 uur, (06) 21 36 30 52 of op 1 en 2 maart ’s middags of woensdagochtend 3 maart met Andrea Lagro (06) 25 51 38 51.

De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 10 of 12 maart, via ZOOM of live, mede afhankelijk van de dan geldende coronamaatregelen.

ISO 9001:2015 audit

Je zou het mogen verwachten van een club die professionele kleinschalige zorgaanbieders ondersteunt met het implementeren van kwaliteitsmanagementsystemen. Waarom ben ik dan toch steeds weer nerveus voor zo’n audit?

Auditor TÜV Nederland in de terugkoppeling: “Bureau Lagro is een organisatie die erbovenop zit dat dingen gelijk (en goed) geregeld worden en is daarmee continu aan het verbeteren. Alles werkt zoals ik zou verwachten. Op dit moment zijn jullie druk bezig met het ‘nieuwe normaal’ en de toekomst. Wie weet wat voor inzichten dat dit jaar (en mij bij de volgende audit) weer gaat opleveren”.

Met dank aan ons fantastische team en de bijdrage die iedereen bij ons levert aan de hoge (kwaliteits)lat die we gezamenlijk leggen, en waar we met z’n allen aan willen (en niet moeten) voldoen.

We houden elkaar scherp en leggen de lat steeds hoger. Dit maakt dat we géén afwijkingen hebben na deze controle-audit en zélfs geen aandachtspunten voor de volgende audit.

Dank ook aan onze klanten, hun cliënten, onze (samenwerkings)partners en leveranciers. Jullie maken dat we elke dag met plezier aan het werk gaan. We zijn weer bereikbaar, je kunt ons weer bellen!

Let’s stick together!

Manifest Kleinschalige Zorg

Aan het einde van de middag op 10 november hebben we namens een vijftigtal kleinschalige zorgaanbieders uit het  Groninger Jeugdlandschap het Manifest Kleinschalige ZorgPersoonlijk en Nabij’ overhandigd aan wethouder Peter Verschuren (gemeente Midden-Groningen). Verschuren is portefeuillehouder Jeugdzorg namens de Groninger gemeenten.

De aanleiding van het gezamenlijk schrijven van dit manifest is het feit dat gemeenten een ander (meer hybride) inkoopmodel onderzoeken i.p.v. de huidige ‘Open House’ constructie. De kleinschalige zorg vreest met name voor het verdwijnen van de (lokale) keuzevrijheid van de jeugdigen in Groningen. De ondertekenaars leveren in 2020 (tot nu toe) aan ruim 1.000 jeugdigen/gezinnen uit Groningen.

Lees hier het artikel in het Dagblad van het Noorden

Corona – financieel

Gepubliceerd op 20 maart 2020. Laatst bijgewerkt: 21 maart

De stand van zaken verandert van dag tot dag en is bijna niet meer bij te houden. Dit is voor nu de meest recente situatie. Houd verder de website van de Rijksoverheid en je gemeente in de gaten of check je boekhouder/accountant of de Kamer van Koophandel.

Stand van zaken vanuit de Rijksoverheid

De extra tijdelijke ondersteuning voor gevestigde ondernemers is gemaakt voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de coronacrisis. Voor hen heeft het kabinet financiële ondersteuning beschikbaar gesteld. Het kabinet doet een moreel appel op ondernemers om zich alleen in die situatie te melden. Zo voorkomen we onbedoeld gebruik van publieke middelen en onnodige druk op de uitvoering.

 

Corona – handige links en nuttige weetjes

Gepubliceerd 19 maart 2020. Laatst bijgewerkt: 15 december 2020, 07:38 uur

HANDIGE LINKS EN NUTTIGE WEETJES

Handige links en nuttige weetjes mogen naar info@bureaulagro.nl. Wij zetten het voor je op de website.

Algemeen

Personeel

Veilig bellen, wat suggesties