Zorgkracht 12 is maximale zorgkracht!

Na de informatiebijeenkomst van de tien Groninger gemeenten, de verkennende & verdiepende sessies van de gemeente Groningen, de gevoerde gesprekken met het Dagelijks Bestuur PG&Z, waaruit blijkt dat het ‘hybridemodel’ toch echt een politieke werkelijkheid is waar zorgaanbieders mee te dealen hebben, het haalbaarheidsonderzoek naar een TJG in Groningen, de sessies met de VNG over het organiseren van vrijgevestigden, de Friese en de landelijke bewegingen, slaan ruim twintig zorgaanbieders de handen ineen.

Deze week richten wij met hen een coöperatie op onder de naam Zorgkracht 12, de noordelijke zorgcoöperatie. Tezamen bieden deze door de RIGG reeds gecontracteerde aanbieders vanaf 1 januari 2022 een integraal en kwalitatief hoogwaardig aanbod aan (basis- en specialistische begeleiding, dagbesteding, behandeling en wonen).

Windkracht 12 is maximale windkracht.
Zorgkracht 12 is maximale zorgkracht.

Meer nieuws medio september op www.zorgkracht12.nl! #krachtenbundelen #integraal #samenwerken #samensterk #innovatie #jeugdzorg (in eerste instantie).

De kracht van kleinschalige zorg: ‘We bieden samen maatwerk.’

Weer een fijn voorbeeld van de kracht van kleinschalige zorg. Over samenwerking, maatwerk en korte lijnen. Over persoonlijk, dichtbij en behandeling aan huis. Over korte lijnen, continuïteit en het combineren van kennis en kunde. Efficiënt èn effectief. Dit alles in het belang van de jeugdige (en de portemonnee van gemeenten). Met dank aan Monika Hogenberg en Ria Meijer.

“We bieden samen maatwerk en precies dat wat de kinderen nodig hebben”

 

Adviseur gezocht (herhaalde oproep)

Overtuigd van de kracht van kleinschalige zorg, ondersteunt Bureau Lagro een honderdtal professionele kleinschalige zorgaanbieders in Noord Nederland, variërend van ambulante begeleiding t/m kleinschalige wooninitiatieven. Onze klanten leveren zorg met name binnen de Jeugdwet en de Wmo, maar ook vanuit de Wlz. We ondersteunen bij het opzetten, implementeren (en doorontwikkelen) van kwaliteitssystemen, in de voorbereiding op certificeringstrajecten (HKZ of ISO) en bij aanbestedingsprocedures. Daarnaast ontzorgen we aanbieders bij het daaruit voortkomende berichtenverkeer tussen gemeenten, zorgkantoren en zorgaanbieders.

Dit alles doen wij vanuit onze inmiddels vastgeroeste missie om de kleinschalige zorg op de kaart te zetten en te houden in een nog immer veranderend zorglandschap.

Bureau Lagro is per direct op zoek naar een zelfstandige, enthousiaste, gedreven, ondernemende en scherpzinnige adviseur, ter uitbreiding van ons team. Bij deze vacature gaat het om een functie van 24 uur (32 uur is bespreekbaar). Een nieuwe collega heeft wat ons betreft de volgende eigenschappen:

  • Je hebt feeling met de kleinschalige zorg en je onderschrijft onze missie.
  • Je bent in staat om zelfstandig te werken en pleegt overleg waar nodig.
  • Je bent proactief en communicatief (zowel mondeling als schriftelijk) vaardig, je beheerst de Nederlandse taal uitstekend in woord én geschrift.
  • Je hebt analytische vaardigheden en je hebt een helicopterview zonder dat je de details uit het oog verliest.
  • Je hebt overtuigingskracht, je bent integer, je zegt wat je doet en je doet wat je zegt.
  • Je hebt een gezonde dosis daadkracht en bent flexibel. Wij bieden diezelfde flexibiliteit.

Verder is de klik tussen jou en ons team cruciaal.

Als adviseur heb je een afgeronde Hbo-opleiding of aantoonbaar Hbo werk- en denkniveau. (Eerdere) ervaring in of met de zorg is een absolute must. Hierdoor kan je je verplaatsen in de zorgaanbieder en ken je de praktische kant van het werk. Je weet waar knelpunten kunnen liggen op het gebied van uitvoering van de zorg. Uiteraard ben je op de hoogte van wet- en regelgeving. Door kennis en kunde creëer je draagvlak als je adviezen uitbrengt.

Wat ga je doen?

Je adviseert kleinschalige zorgaanbieders in Noord-Nederland in het implementeren van een kwaliteitssysteem (van beleid en organisatie tot primaire en ondersteunende processen). Dit betreft over het algemeen HKZ Kleine Organisaties, HKZ Zorg en Welzijn, ISO 9001:2015 en NEN-EN-15224, of ons eigen Kwaliteitssysteem Kleinschalige Zorg (KKZ). Je geeft vooral concrete adviezen en weet onze klanten te motiveren.

Een essentieel onderdeel van je werkzaamheden is het uitvoeren van nulmetingen of audits bij onze klanten. Ervaring met auditen is daarom een pré. Je werkzaamheden zijn uit te breiden met het geven van trainingen of scholingen op het gebied van zorggerelateerde onderwerpen.

Wat neem je mee?

  • Je hebt aantoonbare ervaring met het opzetten van kwaliteitssystemen, je kan diverse kwaliteitsnormen vertalen naar vooral praktische zaken.
  • Je kunt logisch nadenken en je werkt enthousiasmerend. Je bent in staat jezelf te verplaatsen in zowel de solistische jeugdhulpaanbieder als ook in de kleinschalige woonsetting met meerdere locaties.
  • Je hebt kennis van actuele wet- en regelgeving welke impact hebben op de kwaliteit van zorg binnen de Jeugdwet, Wmo, Wlz en/of ggz. Je signaleert wijzigende wet- en regelgeving en draagt er mede zorg voor dat deze wijzigingen bekend worden bij collega’s en zorgaanbieders.
  • Je krijgt te maken met een breed scala aan onderwerpen (bijvoorbeeld AVG, zorgplannen, leren van incidenten, Wet zorg en dwang, medicatieveiligheid) en draagt je steentje bij aan onze kennis en expertise.
  • Je hebt een opleiding tot auditor gevolgd (IRCA) of bent bereid deze te volgen én je hebt aantoonbare ervaring met het auditen van kwaliteitssystemen.
  • Je bent in staat je eigen agenda te plannen en deze aan te laten sluiten bij wat overeengekomen is met de klant. Daar waar nodig weet je bij klanten knelpunten, zorgen of belangrijke ontwikkelingen te signaleren.
  • Je levert een bijdrage aan het continu verbeteren van de dienstverlening van Bureau Lagro en signaleert kansen, mogelijkheden en/of zwaktes en bedreigingen.
  • Je draagt bij aan het (verder) implementeren van ons eigen kwaliteitssysteem (ISO 9001:2015) en het door ons ontwikkelde Kwaliteitssysteem voor Kleinschalige Zorg.

Je verricht je werkzaamheden op kantoor in Groningen, maar je bent vaker nog werkzaam op locatie van de klant. Een rijbewijs en auto is een absolute must. In tijden van corona werk je vanuit huis via ZOOM of Teams.

Wie zijn wij?

Wij zijn een dynamisch organisatieadviesbureau en hechten groot belang aan tact, creativiteit, positiviteit, zelfstandigheid en een zelfreflecterend en relativerend vermogen. In de korte lijnen met onze klanten zijn onze kernwaarden altijd vertrouwen, integer en transparant, gedreven en proactief, waarbij we werken op basis van samenwerking en participatie. We hebben verder professionaliseren hoog in het vaandel, van onszelf en van de klant en eigen regie en ondernemerschap staan voorop. Zo weten we altijd aan te sluiten en af te stemmen op de wensen en behoeften van de klant.

Wat bieden wij?

Bureau Lagro is een gezond groeiend adviesbureau met een informele werksfeer en enthousiaste, open collega’s. We bieden een dienstverband van bij voorkeur 24 tot maximaal 32 uur, met een op kennis en ervaring gebaseerd salaris (richtlijn € 3.111 – € 4.221 op basis van 36 uur) en goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een laptop en een iPhone. Je mag rekenen op voldoende mogelijkheden om je te ontwikkelen en tot het volgen van opleidingen.

Sollicitatie

Aansluiting op bovenstaande functie dient te blijken uit motivering in een brief én een CV. Deze kan je sturen aan andrea.lagro@bureaulagro.nl tot uiterlijk 20 juni aanstaande.

Wil je meer informatie? Dan kan je bellen met Alex Visser (adviseur en coördinator kwaliteit) op (06) 21 36 30 52 of Andrea Lagro (directeur), (06) 25 51 38 51.

De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 28 of 29 juni, via ZOOM of live, mede afhankelijk van de dan geldende coronamaatregelen.

Jeugd Expertisenetwerk (JENN)

In heel Nederland gaan nieuwe bovenregionale expertisenetwerken Jeugd aan de slag om ervoor te zorgen dat jongeren op tijd de hulp krijgen die ze nodig hebben. Het gaat specifiek om zéér kwetsbare (gezinnen met) kinderen en jongeren tot 23 jaar die meerdere en complexe problemen hebben of problemen die weinig voorkomen – en die nu vastlopen in de zorg.

De gemeente Groningen coördineert voor Groningen, Friesland en Drenthe de opdracht om te komen tot een netwerk dat bijdraagt aan de doelstelling ‘Geen kinderen tussen wal en schip: 0 zoekende jeugdigen, ouders en professionals met een vraag naar expertise en passende zorg’’. Het Jeugd Expertisenetwerk Noord-Nederland krijgt daar de komende jaren budget voor.

Eind augustus is het project Expertisenetwerk Specialistische Jeugdhulp Noord-Nederland van start gegaan. Bureau Lagro is als onderdeel van het JENN vertegenwoordiger van de kleinschalige zorg in Noord-Nederland. Meer informatie op www.jennoord.nl of Andrea Lagro.

Vacature twee adviseurs kwaliteit 24-32 uur

Overtuigd van de kracht van kleinschalige zorg, ondersteunt Bureau Lagro een honderdtal professionele kleinschalige zorgaanbieders in Noord Nederland, variërend van ambulante begeleiding t/m kleinschalige wooninitiatieven. Onze klanten leveren zorg met name binnen de Jeugdwet en de Wmo, maar ook uit de Wlz. We ondersteunen bij het opzetten, implementeren (en doorontwikkelen) van kwaliteitssystemen, in de voorbereiding op certificeringstrajecten (HKZ of ISO) en bij aanbestedingsprocedures. Daarnaast ontzorgen we aanbieders bij het daaruit voortkomende berichtenverkeer tussen gemeenten, zorgkantoren en zorgaanbieders.

Dit alles doen wij vanuit onze inmiddels vastgeroeste missie om de kleinschalige zorg in een nog immer veranderend zorglandschap op de kaart te zetten en te houden.

Bureau Lagro is per direct op zoek naar twee zelfstandige, enthousiaste, gedreven, ondernemende en scherpzinnige adviseurs: een opvolger voor een collega die ons per 1 april gaat verlaten én een adviseur ter uitbreiding van ons team. Bij beide vacatures gaat het om een functie van 24 tot 32 uur.

Wij zijn in elk geval op zoek naar een collega met de volgende eigenschappen:

  • Je hebt feeling met de kleinschalige zorg en je onderschrijft onze missie.
  • Je bent in staat om zelfstandig te werken en pleegt overleg waar nodig.
  • Je bent proactief en communicatief – zowel mondeling als schriftelijk – vaardig, je beheerst de Nederlandse taal uitstekend in woord én geschrift.
  • Je hebt analytische vaardigheden en je hebt een helicopterview zonder dat je de details uit het oog verliest.
  • Je hebt overtuigingskracht, je bent integer, je zegt wat je doet en je doet wat je zegt.
  • Je hebt een gezonde dosis daadkracht en bent flexibel. Wij bieden diezelfde flexibiliteit.

Verder is de klik tussen jou en ons team cruciaal.

Adviseur Kwaliteit

Als adviseur heb je een afgeronde Hbo-opleiding of aantoonbaar Hbo werk- en denkniveau. (Eerdere) ervaring in of met de zorg is een absolute must. Hierdoor kan je je verplaatsen in de aanbieder en ken je de praktische kant van het werk. Je weet waar knelpunten kunnen liggen op het gebied van uitvoering van de zorg. Uiteraard ben je op de hoogte van wet- en regelgeving. Door kennis en kunde creëer je draagkracht als je adviezen uitbrengt.

Wat ga je doen?

Je adviseert kleinschalige zorgaanbieders in Noord-Nederland in het implementeren van een kwaliteitssysteem (van beleid en organisatie tot primaire en ondersteunende processen). Dit betreft over het algemeen HKZ Kleine Organisaties, HKZ Zorg en Welzijn, ISO 9001:2015 en NEN-EN-15224, of ons eigen Kwaliteitssysteem Kleinschalige Zorg (KKZ). Je geeft vooral concrete adviezen en weet de zorgaanbieder te motiveren.

Een essentieel onderdeel van je werkzaamheden is het uitvoeren van nulmetingen of audits bij onze klanten. Je werkzaamheden zijn uit te breiden met het geven van trainingen of scholingen op het gebied van zorg gerelateerde onderwerpen.

Wat neem je mee?

  • Je hebt aantoonbare ervaring met het opzetten van kwaliteitssystemen, je kan diverse kwaliteitsnormen vertalen naar vooral praktische zaken.
  • Je kunt logisch nadenken en je werkt enthousiasmerend. Je bent in staat jezelf te verplaatsen in zowel de solistische jeugdhulpaanbieder als ook in de kleinschalige woonsetting met meerdere locaties.
  • Je hebt kennis van actuele wet- en regelgeving welke impact hebben op de kwaliteit van zorg binnen de Jeugdwet, Wmo, Wlz en/of ggz. Je signaleert wijzigende wet- en regelgeving en draagt er mede zorg voor dat deze wijzigingen bekend worden bij collega’s en zorgaanbieders.
  • Je krijgt te maken met een breed scala aan onderwerpen (bijvoorbeeld AVG, zorgplannen, leren van incidenten, Wet zorg en dwang, medicatieveiligheid) en draagt je steentje bij aan onze kennis en expertise.
  • Je hebt een opleiding tot auditor gevolgd (IRCA) of bent bereid deze te volgen én je hebt aantoonbare ervaring met het auditen van kwaliteitssystemen.
  • Je bent in staat je eigen agenda te plannen en deze aan te laten sluiten bij wat overeengekomen is met de klant. Daar waar nodig weet je bij klanten knelpunten, zorgen of belangrijke ontwikkelingen te signaleren.
  • Je levert een bijdrage aan het continu verbeteren van de dienstverlening van Bureau Lagro en signaleert kansen, mogelijkheden en/of zwaktes en bedreigingen.
  • Je draagt bij aan het (verder) implementeren van ons eigen kwaliteitssysteem (ISO 9001:2015) en het door ons ontwikkelde Kwaliteitssysteem voor Kleinschalige Zorg.

Je verricht je werkzaamheden op kantoor in Groningen, maar je bent vaker nog werkzaam op locatie van de klant. Een rijbewijs en auto is een absolute must. In tijden van corona werk je vanuit huis via ZOOM of Teams.

Wie zijn wij?

Wij zijn een dynamisch organisatieadviesbureau en hechten groot belang aan tact, creativiteit, positiviteit, zelfstandigheid en een zelfreflecterend en relativerend vermogen. In de korte lijnen met onze klanten zijn onze kernwaarden altijd vertrouwen, integer en transparant, gedreven en proactief, waarbij we werken op basis van samenwerking en participatie. Verder hebben we professionaliseren hoog in het vaandel, van onszelf en van de klant. Eigen regie en ondernemerschap van de klant, en van onszelf, staan voorop. Zo weten we altijd aan te sluiten en af te stemmen op de wensen en behoeften van de klant.

Wat bieden wij?

Bureau Lagro is een gezond groeiend adviesbureau met een informele werksfeer en enthousiaste, open collega’s. Afhankelijk van de constructie en invulling is een dienstverband mogelijk van tenminste 24 tot 32 uur, met een op kennis en ervaring gebaseerd salaris (richtlijn € 3.111 – € 4.221) en goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een laptop en een iPhone. Je mag rekenen op voldoende mogelijkheden om je te ontwikkelen en tot het volgen van opleidingen.

Sollicitatie

Aansluiting op bovenstaande functie dient te blijken uit motivering in een brief én een CV. Deze kan je sturen aan andrea.lagro@bureaulagro.nl tot uiterlijk 5 maart aanstaande.

Wil je meer informatie? Dan kan je bellen met Alex Visser van 22 t/m 25 februari tussen 9.00 en 12.30 uur, (06) 21 36 30 52 of op 1 en 2 maart ’s middags of woensdagochtend 3 maart met Andrea Lagro (06) 25 51 38 51.

De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 10 of 12 maart, via ZOOM of live, mede afhankelijk van de dan geldende coronamaatregelen.

ISO 9001:2015 audit

Je zou het mogen verwachten van een club die professionele kleinschalige zorgaanbieders ondersteunt met het implementeren van kwaliteitsmanagementsystemen. Waarom ben ik dan toch steeds weer nerveus voor zo’n audit?

Auditor TÜV Nederland in de terugkoppeling: “Bureau Lagro is een organisatie die erbovenop zit dat dingen gelijk (en goed) geregeld worden en is daarmee continu aan het verbeteren. Alles werkt zoals ik zou verwachten. Op dit moment zijn jullie druk bezig met het ‘nieuwe normaal’ en de toekomst. Wie weet wat voor inzichten dat dit jaar (en mij bij de volgende audit) weer gaat opleveren”.

Met dank aan ons fantastische team en de bijdrage die iedereen bij ons levert aan de hoge (kwaliteits)lat die we gezamenlijk leggen, en waar we met z’n allen aan willen (en niet moeten) voldoen.

We houden elkaar scherp en leggen de lat steeds hoger. Dit maakt dat we géén afwijkingen hebben na deze controle-audit en zélfs geen aandachtspunten voor de volgende audit.

Dank ook aan onze klanten, hun cliënten, onze (samenwerkings)partners en leveranciers. Jullie maken dat we elke dag met plezier aan het werk gaan. We zijn weer bereikbaar, je kunt ons weer bellen!

Let’s stick together!

Manifest Kleinschalige Zorg

Aan het einde van de middag op 10 november hebben we namens een vijftigtal kleinschalige zorgaanbieders uit het  Groninger Jeugdlandschap het Manifest Kleinschalige ZorgPersoonlijk en Nabij’ overhandigd aan wethouder Peter Verschuren (gemeente Midden-Groningen). Verschuren is portefeuillehouder Jeugdzorg namens de Groninger gemeenten.

De aanleiding van het gezamenlijk schrijven van dit manifest is het feit dat gemeenten een ander (meer hybride) inkoopmodel onderzoeken i.p.v. de huidige ‘Open House’ constructie. De kleinschalige zorg vreest met name voor het verdwijnen van de (lokale) keuzevrijheid van de jeugdigen in Groningen. De ondertekenaars leveren in 2020 (tot nu toe) aan ruim 1.000 jeugdigen/gezinnen uit Groningen.

Lees hier het artikel in het Dagblad van het Noorden

Corona – financieel

Gepubliceerd op 20 maart 2020. Laatst bijgewerkt: 21 maart

De stand van zaken verandert van dag tot dag en is bijna niet meer bij te houden. Dit is voor nu de meest recente situatie. Houd verder de website van de Rijksoverheid en je gemeente in de gaten of check je boekhouder/accountant of de Kamer van Koophandel.

Stand van zaken vanuit de Rijksoverheid

De extra tijdelijke ondersteuning voor gevestigde ondernemers is gemaakt voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de coronacrisis. Voor hen heeft het kabinet financiële ondersteuning beschikbaar gesteld. Het kabinet doet een moreel appel op ondernemers om zich alleen in die situatie te melden. Zo voorkomen we onbedoeld gebruik van publieke middelen en onnodige druk op de uitvoering.

 

Corona – handige links en nuttige weetjes

Gepubliceerd 19 maart 2020. Laatst bijgewerkt: 15 december 2020, 07:38 uur

HANDIGE LINKS EN NUTTIGE WEETJES

Handige links en nuttige weetjes mogen naar info@bureaulagro.nl. Wij zetten het voor je op de website.

Algemeen

Personeel

Veilig bellen, wat suggesties

Corona – nieuwsbrief

Op dit moment worden we (en vooral ik) bestookt met vragen over het wel of niet open houden van locaties voor dagbesteding, logeeropvang, of het wel of niet laten doorgaan van ambulante ondersteuning. Onderstaande tekst heb ik als nieuwsbrief naar onze klanten gestuurd, maar deel ik ook op deze manier.

Ik constateer dat veel zorgaanbieders creatief zijn in het vinden van oplossingen. Ik hoor ook dat een aantal zorgaanbieders kampt met ziekte onder het personeel en alles op alles zet om (zeker in het geval van wonen) de zorg te kunnen blijven continueren. Ik weet ook dat de zorg voor het gros van jullie dé bron van inkomsten is, en dat je – met uitzondering van de resultaatgerichte inkoop in Drenthe met vaste tarieven per maand – volgens de afgesloten overeenkomsten met gemeenten geen zorg mag declareren die niet daadwerkelijk geleverd is.

Tot op heden leek de enige gemeente die hierover iets gecommuniceerde, ons Gallisch Dorp in Friesland te zijn geweest, Smallingerland. Veel loopt daar niet goed, maar dit dan weer wel. Ondertussen krijg ik na de melding in onze groepsapp her en der mails binnen, van ook gemeente Groningen en gemeente Westerkwartier. Met gemeente Emmen heb ik contact gehad en informatie ontvangen, zij hanteren eenzelfde matrix die Groningen ook gebruikt en oorspronkelijk uit Breda komt (zo begreep ik). Ik concludeer ook dat wanneer contractmanagers om raad wordt gevraagd door zorgaanbieders her en der, niet iedereen een kant en klaar antwoord heeft op de vragen die leven. Begrijpelijk ook. Op verzoek van velerlei aanbieders heb ik diverse gemeenten en inkooporganisaties in Noord Nederland vriendelijk edoch dringend verzocht een standpunt in te nemen. Bijvoorbeeld over het continueren van de zorg, over de inzet van niet gekwalificeerd personeel, over financiële consequenties. Ook heb ik verzocht de definitieve termijnen voor inschrijving NMD (met uitzondering van de termijn van aanstaande maandag) op te schorten. De inschrijving Open House RIGG is vanmiddag gelukkig verschoven.

Voor zover ik het coronaveld nu kan overzien, ben ik de volgende mening toegedaan, mijn immer aanwezig logica en boerenverstand hanterend, en met ons eigen uitgangspunt boven alles: als Bureau Lagro hebben we hierin een verantwoordelijkheid te nemen, en daarbij ook een voorbeeldfunctie. Mijns inziens geldt dit ook voor jullie als zorgaanbieder. Correct me if I’m wrong. Let wel, al wat ik stel: jullie zijn De Zorgtijgers, je hebt misschien andere ervaringen of betere ideeën. Jullie zijn de experts. Wat ik hieronder stel, is mijn persoonlijke standpunt op dit moment (en kunnen geen rechten aan worden ontleend), doch ongetwijfeld gedragen door mijn collega’s. Dit standpunt kan morgen door nieuwe maatregelen, of nieuwe inzichten, anders zijn.

Weet dat de uiteindelijke afweging áltijd jouw afweging is, vertrouwend op je eigen professionaliteit over het wel of niet leveren van zorg. Rapporteer en documenteer waar nodig je overwegingen op cliëntniveau. Financiële overwegingen om zorg te leveren kunnen wat mij betreft geenszins de overhand hebben, het algemeen belang en de gezondheid van een ieder staat voorop. Ik hoop dat deze tekst helpend is om goede en weloverwogen keuzes te maken. Bellen mag, mailen liever op dit moment. Afhankelijk van prioriteit bel ik, of een van mijn collega’s, terug op een tijdstip dat ons schikt.

Dit alles in acht nemend, kom ik tot het volgende relaas. En, ja, ik weet het, veel tekst…

ZORG

Daar waar ik aan links refereer vind je in een aparte blog, en soms in deze tekst. Richtlijnen RIVM en GGD zijn altijd leidend. De RIVM heeft de eisen voor zorgprofessionals aangescherpt, zie link (volg flowchart onderaan).

Hieronder wat gedachten vanuit logica en boerenverstand, aan de hand van vragen uit ‘het veld’, en ideeën vanuit ‘het veld’, al is er een wezenlijk verschil in soorten zorg. Wonen is anders dan ambulante begeleiding, anders dan dagbesteding, en anders dan logeeropvang:

  • Daar waar de zorg niet cruciaal is en ‘van levensbelang’, dus ‘uitstelbaar’, zou je m.i. als aanbieder dezelfde lijn moeten trekken als ook ziekenhuizen dat doen. Dit betekent geen risico’s nemen, en risico’s mijden daar waar dit kan. Dus alle afspraken die gepland zijn, bel je af. Thuiswerken is het uitgangspunt. Je levert geen zorg op locatie (van jou als aanbieder of thuis bij de cliënt). In principe ben je dicht, maar je houdt de deur altijd op een kier. De kier is afhankelijk van doelgroep, problematiek en zorgvraag van de cliënt. Blijf vooral doorlezen!
  • Zoek vooral naar creatieve oplossingen. Contact via mobiel, videobellen, Skype, Facetime. Beveiliging van gesprekken in de vorm van versleuteling is echter een Groot Aandachtspunt. Zie handige links.
  • Beslis op individueel niveau per cliënt wat de inzet gaat zijn (dagelijks bellen, wekelijks bellen, uitstellen van afspraken), vooral als de zorg niet ‘uitstelbaar’ is of blijkt te zijn. Inventariseer samen met cliënt of wettelijk vertegenwoordiger. Zoek samen naar oplossingen en neem ze vooral mee in je overwegingen. Overleg! Klakkeloos besluiten nemen over het hoofd van een cliënt heen, spreekt niet van ‘eigen regie’. Die werkwijze wordt helaas ook gehanteerd, hoor ik. Lijkt me niet de bedoeling.
  • Bewaar rust. Onrust is besmettelijk, rust ook. Werkt ook bij mijn kinderen. Dat geldt ook voor doemdenken. Voor nu is het wat het is, morgen kan het anders zijn. Zoonlief heeft de neiging om er van alles bij te verzinnen en hoe erg het wel niet kan worden. Ik focus vooral op vandaag en het hier en nu. Dat helpt. Gebruik een planner en een aftelkalender (bijlage).
  • Rutte heeft het over gedoseerde besmetting en ‘groepsimmuniteit’ waar ik het mijne van denk. Graag verwijs ik naar een heel helder artikel van vandaag in De Correspondent hierover. Lid worden is aan te bevelen, zie handige links. Maar dat terzijde.
  • Overleg met je cliënt wat hij/zij/ze nodig heeft/hebben. Focus per cliënt op wat er nodig is. Houd ook met beeldbellen de structuur aan die je normaal gebruikt in je begeleiding, al is de situatie anders. Vraag naar ouders, broertjes, zusjes. Laat ze in beeld komen, kijk hoe het met ze gaat, hoe ze zich gedragen, ook naar elkaar toe. Observeer. Kijk naar gedrag. Houd ook de humor erin en relativeer. Spreek vaste tijden af voor begeleiding via beeld. Structuur blijft cruciaal, de afspraken blijven staan, alleen nu even ‘anders’.
  • Cliënten waarbij de veiligheid in het geding komt, of daar waar je signalen ontvangt dat dit kan gaan gebeuren – met andere woorden: de zorg is niet (langer) ‘uitstelbaar’ – begeleid je wel. Daar is de urgentie simpelweg hoog. Let op signalen tijdens het beeldbellen of de telefoongesprekken, houd de risico’s waar sprake van kan zijn voor ogen. Je had niet voor niets een risico-inventarisatie op cliëntniveau gedaan. Agressie? Psychiatrisch? Eenzaamheid/vereenzaming? Seksualiteit? Houd (al dan niet veel) contact op afstand, en een vinger aan de pols. Als het nodig is, uiteraard face-to-face. Alle clichés zijn waar: ‘nood breekt wet’ lijkt ook hier te gelden. Check van tevoren of er sprake is van klachten binnen het gezin voordat je er naar toe gaat (mits zelf klachtenvrij natuurlijk). Houd je aan de hygiënevoorwaarden en neem afstand in acht.
  • Daar waar logeeropvang of dagbesteding geboden wordt, in principe dicht, maar deur op een kier. Er zijn cliënten die de hele week met het hele gezin thuis zitten. Of met andere bewoners elders in een woonhuis. Er zijn cliënten met dagbesteding die vereenzamen als alles wegvalt. Het vergt een continue afweging van de zorgaanbieder. Houd contact met cliënt of ouders (cq voogden). Want ik kan me heel goed voorstellen dat situaties escaleren wanneer de spanning oploopt. Ik noem maar wat. De situatie vandaag kan anders zijn dan aanstaande vrijdag. Stem af met ouders. Beslis per cliënt.
  • Overleg met je orthopedagoog, aka regievoerder! Overleg met de casemanager van de gemeente.
  • Stagiaires blijven thuis (tenzij er sprake is van overmatig veel ziekte natuurlijk, dan wordt het een ander verhaal).
  • Bewoners in zorg kan je simpelweg niet naar huis sturen, ze zijn immers niet voor niets (vrijwillig dan wel onvrijwillig) uit huis geplaatst of hebben een indicatie Beschermd Wonen. Idee: kwetsbare bewoners dagelijks (oor)temperaturen? De meeste aanbieders die wonen bieden, zijn bij mijn weten inmiddels zo goed als ‘op slot’. Dat wil zeggen: geen bezoek (familie noch vrienden), alleen gezond personeel is werkzaam. Eén aanbieder is zo slim om de helft van haar personeel in ‘thuisquarantaine’ te plaatsen; de andere helft verleent zorg zolang er geen gezondheidsklachten zijn, maar zijn ‘inwisselbaar’ in het geval er bij de werkende zorgverleners wel klachten ontstaan. Het moet natuurlijk in jouw situatie wel passen.
  • Afspraken als tandarts (als tandarts daar zelf al geen actie op heeft genomen) worden afgezegd. Schoonmakers blijven thuis. Er zijn genoeg helpende handen, die kunnen poetsen? Het geeft bewoners wat te doen.
  • Kinderen die thuis zijn en nog terug moeten komen naar ‘locatie’, kunnen alleen terugkomen als ze geen klachten hebben. Anders overleg je met toegang, voogd, over wat te doen, maar dat spreekt voor zich lijkt me. Houd een vinger aan de pols, bel dagelijks hoe het gaat, meerdere momenten per dagen. De afweging voor vandaag kan anders zijn dan die van morgen.
  • Kinderen gaan niet naar huis, naar ouders, zolang de maatregelen van kracht zijn. Wees hier duidelijk in naar kind én ouders.
  • Kijk naar een daginvulling, bewaar structuur, structuur, structuur. Op YouTube staan leuke bewegingstussendoortjes, bewegen in de klas, senioren in beweging. De potgrond is bijna uitverkocht, iedereen is bezig in de tuin. Ga geocachen. Op LinkedIn kwam een woongroep voorbij die met luide muziek een voorjaarsschoonmaak hield. Met taart na. Hang schilderijen op. Ruim op. Gooi weg (eindelijk). Ga tekenen, schilderen, kleien. Bosbingo. Beweegbingo (zie bijlagen). Ga knutselen voor Pasen. Ga fietsen. Ga schommelen in de tuin. Ga naar buiten in kleine(re) groepen. Ga níet met z’n allen naar de supermarkt. Houd afstand van anderen. Breng (nieuwe) structuur, en maak die kenbaar. Net als in de klas. Net als tijdens de dagbesteding.
  • Reinheid, rust en regelmaat boven alles. Zoals altijd.

Afijn, zoiets.

FINANCIËLE CONSEQUENTIES

Ik realiseer me terdege dat dit voor ons allemaal financiële consequenties heeft. Ik spreek creatieve zorgaanbieders die veel doen met videobellen, om de korte lijn te houden met ouders, die opeengepakt met hun kinderen thuis zitten. Op deze manier bied je een vorm van ondersteuning en begeleiding (en dus kan je declareren), al zal het grosso modo minder zijn dan anders. Er is een aanbieder dagbesteding die gewapend met onder andere handgel (en klachtenvrij!!) boodschappen haalt voor ouderen, verspreid, en niet voor tien ouderen op een dag. Met de andere cliënten is er dagelijks – vooral ook telefonisch – veel contact. Vereenzaming is geen issue en iemand houdt een oogje in het zeil. Hij is er voor de oudere en vooral ook voor het netwerk, als klankbord en steun en toeverlaat.

Ook in ons geval heeft het financiële consequenties: over de zorg die jullie niet kunnen declareren, kunnen wij geen percentages berekenen. Een financiële buffer helpt, ik neem voorlopig mijn verlies in deze. Waar nodig volg ik mijn eigen link hieronder (over regelingen vanuit de Rijksoverheid vind je hieronder meer). Gelukkig kunnen we qua kwaliteit en aanbestedingen ook telefonisch en via mail de nodige ondersteuning leveren, een soortement van resultaat gericht zorg leveren voor vaste bedragen per maand.

Mocht je onverhoopt in een situatie belanden waar liquiditeit een issue wordt, zeker omdat landelijke regelingen nog niet beschikbaar zijn, dan is het verstandig om direct contact op te nemen met je bank. Volg ook de links hieronder, al is er op dit moment nog vrij weinig bekend. Uiteraard kan je ook contact opnemen met contractmanagement van de gemeente(n) waarvoor je werkzaam bent. Voor de ‘ABC en ABCD’-aanbieders kan je contact opnemen met mij, ik heb op dit moment – ook in het licht van de productieverantwoordingen – en eigenlijk zoals altijd, een korte lijn met de RIGG. Overigens is er op dit moment dagelijks contact met diverse gemeenten over diverse onderwerpen, met name corona en alle issues hieromtrent.

CONTACT MET IGJ

Zorg Anders heeft contact gehad met de IGJ, over de eventuele inzet van niet gekwalificeerd personeel en het standpunt van de inspectie in deze. Zorg Anders heeft naar de IGJ aangegeven dat er mogelijk een tijd komt dat gekwalificeerd personeel niet meer beschikbaar is. Ik verwijs in elk geval naar de website www.nu91coronadossier.nl.

Hoewel het standpunt nog niet formeel is – maar de inspectie wel heeft aangegeven hierover een standpunt in te gaan nemen – is de mondelinge toelichting van de inspecteur dat ‘niet gekwalificeerd personeel ingezet kan worden, mits samen met gekwalificeerd personeel, en onder de voorwaarde dat de zorgaanbieder aantoonbaar kan maken dat deze er alles aan heeft gedaan om gekwalificeerd personeel in te zetten. Bij voorkeur worden dan mensen ingezet die ooit in de zorg gewerkt hebben, of studenten die een opleiding doen in de zorg en nu toch thuis zitten.’

Want met zes personeelsleden ziek thuis, ‘komt er een tijd dat ik mijn buurvrouw moet vragen’, aldus Martin.

PERSONEEL

Informatie voor werknemers vind je terug in de bijlage en op de website van bijvoorbeeld de FNV (zie handige links).

Bij een nijpend tekort aan gezond personeel kan je contact opnemen met Martijn Meijerink, Hoe Zorg Jij, 06-23170796, martijn@hoezorgjij.nl of een vraag in een van onze groepsapps stellen. Ik heb deze week de eerste twee zorgaanbieders met elkaar gelinkt: de een sluit dagbestedingslocaties, de ander kampt met ziek personeel. Zzp’ers die beschikbaar zijn, horen we graag, Martijn ook. Verbinden is, zoals u weet, ons toverwoord. Je kunt mailen naar sanne.waker@bureaulagro.nl of contact opnemen met Hoe Zorg Jij.

Werktijdverkorting is niet meer aan de orde, de regeling is stopgezet. Meer info over alternatief (een aanvraag indienen kan echter nog niet):
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/aanvragen-werktijdverkorting-en-ww-uitkering-personeel

Meer info, ook voor zzp’ers: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/17/coronavirus-kabinet-neemt-pakket-nieuwe-maatregelen-voor-banen-en-economie

De Belastingdienst over corona https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/content/coronavirus verwijst naar Rijksoverheid en Rijksoverheid verwijst naar Belastingdienst.
Klik vooral door op de links op deze pagina.

Afijn, zo mijn gedachtespinsels. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Wie tips heeft, mag deze delen met ons, wij plaatsen ze op de website. Een aparte blog met Handige Links volgt zo. Blijf onze website [Nieuws] dus in de gaten houden. Mailadres redactie: sanne.waker@bureaulagro.nl

Een hartelijke ellebooggroet namens ons allen,

Andrea Lagro