Nieuwsbrief kwaliteit, december 2024

De RIGG voert een aantal wijzigingen door in de overeenkomst die zij hebben met zorgaanbieders. Via deze nieuwsbrief brengen we je graag op de hoogte van de belangrijkste (kwaliteits-)wijzigingen Open House Overeenkomst RIGG per 2025.

Overeenkomst uitvoering Diensten Jeugdwet “Open House” Producten/Trajecten/Pakketten

Looptijd Overeenkomst en verlenging (deel 1, artikel 1i)

In de huidige Open House overeenkomst is het voor partijen mogelijk om de overeenkomst die afloopt op 31 december 2027 jaarlijks te verlengen met een periode van 12 maanden. Het aantal verlengingen is niet gemaximeerd.

In de nieuwe overeenkomst wordt het aantal verlengingen gemaximeerd op 5 keer een periode van 12 maanden.

18-/18+ (deel 2, artikel D)

De tekst van dit artikel is deels overgenomen uit Bijlage 2 Vereisten en voorwaarden aan uitvoering door Jeugdhulpaanbieder. Dit artikel is aangevuld en aangepast.

1. De Jeugdhulpaanbieder houdt bij aanvang van de opdracht rekening met de doorgaande hulpverlening (zorgcontinuïteit) vanaf het 18e levensjaar van de jeugdige. In dat kader neemt de Jeugdhulpaanbieder, voor zover noodzakelijk en voor zover de jeugdige de leeftijd van 16,5 jaar heeft bereikt, het initiatief en voert hij de regie tot het in samenspraak met de jeugdige opstellen van een initiatiefplan, waarin ten aanzien van de verschillende leefgebieden: zorg, onderwijs, werk, vrije tijd, gezondheid en financiën, voor zover noodzakelijk integraal beschreven staat wat de stand van zaken is en aan welke doelen de jeugdige nog wil/gaat werken en welke partijen betrokken zijn bij het realiseren van deze doelen. De Jeugdhulpaanbieder draagt zo bij aan een ‘warme’ overdracht naar de opvolgende (zorg)aanbieder(s).

2. De Jeugdhulpaanbieder organiseert ook voor het 18e levensjaar waar mogelijk, en voor zover dit in het kader van de jeugdhulpverlening van de Jeugdhulpaanbieder kan worden verwacht in het kader van goed hulpverlenerschap, de gelijktijdige inzet van voorzieningen buiten de Jeugdwet, mits die andere partijen, voor zover deze daarvoor verantwoordelijk zijn, de voorwaarden organiseren waaronder dit voor Jeugdhulpaanbieder mogelijk is.

3. De Jeugdhulpaanbieder betrekt in het geval van verlengde jeugdhulp, niet zijnde verlengde pleegzorg, de door de Jeugdwet aangewezen verwijzers om te beoordelen wat de juiste opvolgende voorzieningen inhouden. Onder verlengde jeugdhulp wordt verstaan die zorg of ondersteuning van een jeugdige die de leeftijd van 18 jaar maar nog niet die van 23 jaar heeft bereikt en die niet op grond van de Zorgverzekeringswet, Wet langdurige zorg of Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 geboden kan worden.

4. Jeugdhulpaanbieders zijn verplicht bij de overgang 18-/18+ te werken volgens de richtlijnen zoals deze vermeld zijn op de website van de RIGG.

Zorg verleend in het buitenland (deel 2, artikel E)

Dit betreft een nieuw artikel

Jeugdhulpaanbieders die zorg verlenen in het buitenland dienen te voldoen aan het door de VNG vastgestelde Afsprakenkader Buitenlands Zorgaanbod Jeugd.

Kwaliteit personeel (deel 2, artikel I)

In artikel 4 is opgenomen:

De Jeugdhulpaanbieder garandeert dat de personen, die bij het regievoeren op of uitvoeren van jeugdhulp in contact (kunnen) komen met de jeugdige en/of diens ouders/verzorgers, in het bezit zijn van een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag als bedoeld in artikel 4.1.6.1 van de Jeugdwet, welke Verklaring niet ouder mag zijn dan vijf jaar.

De RIGG motiveert deze wijziging als volgt: Door een geldigheidsduur van 5 jaar op te nemen, wordt aangesloten bij de eisen die de SKJ hieraan stelt.

Let op, in de jeugdwet staat:

  • Dat een Verklaring Omtrent het Gedrag niet eerder afgegeven mag worden dan drie maanden voor het tijdstip waarop betrokkene voor de jeugdhulpaanbieder is gaan werken.·
  • Dat een Verklaring Omtrent het Gedrag van een solistisch werkende hulpverlener niet ouder mag zijn dan drie jaar.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd verwacht dat nieuwe medewerkers hun Verklaring Omtrent het Gedrag hebben overhandigt voordat zij beginnen bij de jeugdhulpaanbieder.

Spoedeisende hulp en crisis (deel 2, artikel M)

De tekst van dit artikel is deels overgenomen uit Bijlage 2 Vereisten en voorwaarden aan uitvoering door Jeugdhulpaanbieder. Dit artikel is aangevuld en aangepast.

1. De Jeugdhulpaanbieder handelt direct bij spoedeisende vragen en situaties van de bij de Jeugdhulpaanbieder in hulp of zorg zijnde jeugdigen.

2. Daartoe is de Jeugdhulpaanbieder 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar en beschikbaar voor de jeugdige in zorg, de ouders/verzorgers, politie en justitie en medewerkers van Spoed voor Jeugd Groningen voor afstemming, informatiedeling en/of het bieden van jeugdhulp.

3. De Jeugdhulpaanbieder is verantwoordelijk voor de juiste toeleiding naar Spoed voor Jeugd Groningen en de Jeugdhulpaanbieder die crisis jeugdhulp levert en draagt, samen met deze Jeugdhulpaanbieder, zorg voor een warme overdracht en toeleiding naar passende vervolghulp.

Participatie van jeugdigen (deel 2, artikel O)

De Jeugdhulpaanbieder past bij het uitvoeren van de jeugdhulp participatie van jeugdigen toe:

  • binnen het eigen hulpverleningsplan van de jeugdige;
  • bij de organisatie van de uitvoering;
  • bij beleidsontwikkeling.

Religieuze of culturele achtergrond (deel 2, artikel P)

Dit betreft een nieuw artikel.

De Jeugdhulpaanbieder houdt bij de uitvoering van de jeugdhulp rekening met de religieuze en/of culturele achtergrond van ouders en jeugdige, tenzij er redenen zijn om hiervan af te wijken, bijvoorbeeld in het kader van veiligheid.

Meldcode huiselijk geweld en verwijsindex (deel 2, artikel Q)

Dit artikel is overgenomen uit de huidige Open House Overeenkomst artikel 25. Ondanks de plannen om de verwijsindex af te schaffen is deze nog steeds wettelijk verplicht. Zolang het gebruik van de verwijsindex risicojongeren verplicht is, wordt dit in de Overeenkomst opgenomen. Zie ook Vragen en antwoorden Verwijsindex Risicojongeren (VIR).

Cliëntervaringsonderzoek (deel 2, artikel S)

Dit betreft een nieuw artikel.

1. De Jeugdhulpaanbieder is verplicht minimaal één keer per twee jaar een representatief en onafhankelijk cliëntervaringsonderzoek uit te voeren en overhandigt de resultaten hiervan aan de Gemeenten. Onderdeel van het cliëntervaringsonderzoek moet minimaal de vraag zijn of de jeugdige de jeugdzorg als herstel ondersteunend of helpend heeft ervaren.

2. De Jeugdhulpaanbieder is op verzoek van de Gemeenten verplicht volledige medewerking te verlenen aan het door de Gemeenten verplicht uit te voeren cliëntervaringsonderzoek.

3. De Jeugdhulpaanbieder vraagt jeugdigen en/of ouder(s) of de Gemeenten hen mag benaderen voor gesprekken over de kwaliteit van de diensten.

In de Q&A staat als toelichting: Het doel van een cliëntervaringsonderzoek is dat een zorgaanbieder leert van de ervaringen van cliënten. Wij bieden de ruimte om het onderzoek naar eigen inzicht vorm te geven.

Bureau Lagro heeft het afgelopen jaar geïnvesteerd in het ontwikkelen van cliënttevredenheids-onderzoeken, onder andere op het leefklimaat (bij wonen), ambulante begeleiding of binnen de dagbesteding. Daarnaast hebben wij ons ontwikkelt op het uitvoeren en analyseren van de uitkomsten van een tevredenheidsonderzoek. Wij kunnen het cliënttevredenheidsonderzoek onafhankelijk binnen jouw zorgorganisatie uitvoeren. Kijk voor meer informatie op onze website.

Contractstandaarden Jeugd (deel 3)

Deel 3 van de contractstandaarden Jeugd zijn verplicht gesteld. Wat opvalt in dit deel:

Artikel 1, lid 3

Als de jeugdhulp aan een jeugdige bestaat uit een samenstelling van diensten geleverd door verschillende Jeugdhulpaanbieders, dan is de Jeugdhulpaanbieder die start met de jeugdhulp ervoor verantwoordelijk dat het daarop aanvullende onderdeel optimaal aansluit voor deze jeugdige, tenzij de betrokken Jeugdhulpaanbieders daar onderling afspraken over maken.

Artikel 2 Indexering

Deze indexeringsbepaling in de nieuwe Overeenkomst wijkt af van die in de huidige Open House overeenkomst. In de huidige Open House overeenkomst wordt gewerkt met een indexatiepercentage gebaseerd op de OVA (Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling). In de nieuwe Open House overeenkomst wordt gewerkt met de percentages 90% OVA en 10% PPC (Prijsindex particuliere consumptie).

Artikel 5 Wachttijden

1. De Jeugdhulpaanbieder spant zich in om wachttijden te voorkomen. De actuele Treeknormen zijn van toepassing. Als de Jeugdhulpaanbieder niet binnen een specifieke branche valt, dan zijn op hem de Treeknormen Gehandicaptenzorg van toepassing.

2. De Jeugdhulpaanbieder geeft actief informatie aan een ieder die daarom vraagt over wachttijden en het voeren van wachttijdbeheer. In het geval van wachttijden informeert de Jeugdhulpaanbieder de verwijzer proactief (dus voor het ontstaan, de ontwikkeling en het einde van de wachttijden).

3. Een stop toeleiding jeugdigen (‘cliëntenstop’) ingesteld door Jeugdhulpaanbieder in het kader van wachttijden is alleen mogelijk na schriftelijke toestemming van de Gemeenten.

4. Als de Gemeenten vaststellen dat er sprake is van een onaanvaardbare wachttijd, zoals gesteld in het eerste lid van deze bepaling, dan rust op de Jeugdhulpaanbieder de verplichting om actief samen met de jeugdige een andere Jeugdhulpaanbieder te vinden voor de inzet van de benodigde jeugdhulp, tenzij de Jeugdhulpaanbieder aantoont dat er geen alternatieve Jeugdhulpaanbieders voor de jeugdhulp beschikbaar zijn.

Artikel 6 Cliëntenstop door Jeugdhulpaanbieder

De Jeugdhulpaanbieder kan dienstverlening aan de jeugdige weigeren of beëindigen, mits wet- en regelgeving zich hiertegen niet verzetten. De Jeugdhulpaanbieder dient bij opzegging aan de jeugdige een opzegtermijn te hanteren van minimaal één kalendermaand en daarnaast actief mee te werken met verwijzers, de betreffende Gemeente daaronder begrepen, voor het vinden van een passend alternatief aanbod als één van deze partijen daarom vraagt.

De Jeugdhulpaanbieder blijft verantwoordelijk voor het leveren van de benodigde jeugdhulp tot een passend alternatief is gevonden of passende overbruggingszorg door de Jeugdhulpaanbieder is geregel

Artikel 9 Onderaanneming

1. De Jeugdhulpaanbieder meldt verleende jeugdhulp in onderaanneming vooraf bij de Gemeenten. Alleen met schriftelijke toestemming van de Gemeenten kan de Jeugdhulpaanbieder onderaannemers inzetten. De Gemeenten nemen daarbij wet- en regelgeving in acht.

2. De inschakeling van een onderaannemer geschiedt voor eigen rekening en risico van de Jeugdhulpaanbieder en doet niet af aan de verplichtingen van de Jeugdhulpaanbieder uit deze Overeenkomst. De onderaannemer dient in ieder geval aantoonbaar in het bezit te zijn van een inschrijving in het Handelsregister. Ook dient geen IGJ-maatregel van kracht te zijn bij de onderaannemer, dan wel een onderzoek naar vermoeden van fraude bij de onderaannemer plaats te vinden.

3. De hoofdaannemer garandeert dat de jeugdhulp door de onderaannemer(s) aan dezelfde eisen voldoet, als die welke aan de jeugdhulp geleverd door de Jeugdhulpaanbieder zelf zijn gesteld.

4. De hoofdaannemer geeft de Gemeenten desgevraagd nadere informatie over de onderaannemer. In voorkomend geval kunnen partijen nadere afspraken maken met betrekking tot de onderaanneming en deze in een addendum vastleggen bij deel 1.

5. De hoofdaannemer kan aantonen dat hij met alle onderaannemers afspraken heeft gemaakt die borgen dat zij geen onderaannemer(s) inschakelen voor de uitvoering van de jeugdhulp. Alleen met toestemming van de Gemeenten aan de hoofdaannemer is de inschakeling van onderaannemer(s) door een onderaannemer toegestaan.

In de Q&A staat nogmaals benoemd dat een onderaannemer aan dezelfde eisen moet voldoen als een hoofdaannemer. Een externe regievoerder wordt ook als onderaannemer gezien.

Bijlage 1 Vereisten en voorwaarden aan uitvoering door Jeugdhulpaanbieder

Eis 1.7

U beschikt over een cliëntenraad die binnen het kader van de doelstellingen van uw instelling in het bijzonder de gemeenschappelijke belangen van de betrokken cliënten behartigt, indien:

a) bij de instelling, niet zijnde een instelling als bedoeld in onderdeel b, in de regel meer dan tien natuurlijke personen zorg verlenen;

b) bij de instelling waarin cliënten niet gedurende ten minste een etmaal kunnen verblijven en die bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen zorg verleent, in de regel meer dan vijfentwintig natuurlijke personen zorg verlenen.

Diensten administratiekantoor/vertegenwoordiging

In juni 2024 hebben wij de zorgaanbieders waarvoor wij de administratieve werkzaamheden en/of de vertegenwoordiging doen geïnformeerd dat de RIGG de Overeenkomst “diensten administratiekantoor” per 1 januari 2025 met alle administratiekantoren heeft opgezegd.

In bijlage 9 staat:

Jeugdhulpaanbieders die niet kunnen of willen voldoen aan de administratieve/systeemtechnische geschiktheidseisen genoemd in art 6.4.1 van het aanmeldingsdocument moeten deze werkzaamheden door een administratiekantoor laten uitvoeren.

Met een aantal zorgaanbieders hebben wij afspraken gemaakt om de diensten administratiekantoor en vertegenwoordiging in 2025 voort te zetten. Mochten wij hierover nog geen afspraken hebben gemaakt en wil je dat deze werkzaamheden worden voortgezet, neem dan contact met ons op.

Tot slot

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande informatie of in zijn algemeenheid vragen hebben over wet- en regelgeving, mail ons dan op kwaliteit@bureaulagro.nl.