Het laatste nieuws

Scholingsaanbod Bureau Lagro 2025

Scholingen en deskundigheidsbevordering zijn essentieel voor zorgprofessionals om hun kennis en vaardigheden te vergroten en verbeteren. Bureau Lagro levert daar graag een bijdrage aan en biedt in 2025 weer een diversiteit aan scholingen aan.

We hebben ook een nieuwe scholing in het programma opgenomen: Motiverende gespreksvoering. De scholing zal worden gegeven door Wout de Vries en/of Tanka Weijer en is vanaf april 2025 ook incompany aan te vragen. Voor meer informatie, zie deze nieuwsbrief of kijk op onze website.

Onze scholingen worden doorgaans gehouden bij MyOffice in Groningen waar ook ons kantoor is gevestigd of in het dorpshuis in Annen (Dr.). Echter, wij zijn flexibel en kunnen altijd op zoek gaan naar een geschikte ruimte mocht dat nodig zijn.

Je kunt je aanmelden via de website of stuur een mail naar scholing@bureaulagro.nl met daarin de volgende gegevens:

  • Welke scholing/datum;
  • Je voor- en achternaam;
  • Je organisatie;
  • Eventueel je SKJ-registratienummer.

De kosten voor een scholing zijn € 125,-. Vaste klanten ontvangen een korting van € 10,-.
De scholingen zorgplannen en motiverende gespreksvoering bestaan uit twee dagdelen en kosten €250,-. Vaste klanten ontvangen hier een korting van €20,-. Er is geen btw van toepassing, omdat we CRKBO geregistreerd zijn.

In deze nieuwsbrief staan de scholingen opgenomen waar iedereen zich voor kan inschrijven.
Mocht je een scholing met het hele team willen volgen, dan is het mogelijk om een incompany training aan te vragen. Incompany trainingen op de locatie van een aanbieder kosten €700,- per dagdeel en worden in overleg ingepland. Aan een incompany kunnen maximaal 15 cursisten deelnemen. Je kunt een scholing aanvragen door het  formulier op onze website in te vullen. Lees ook de informatie even goed door. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op. Wanneer we de scholing voor je hebben vastgelegd, sturen we een bevestiging van opdracht.

Onze scholingen worden gegeven door ervaren docenten uit het werkveld. Zij kennen de uitdagingen en knelpunten waar zorgprofessionals mee te maken kunnen krijgen, en zullen je handvatten bieden om hiermee om te gaan. Daarnaast is er voldoende ruimte voor interactie en het delen van ervaringen met medecursisten.

Wij hopen jullie binnenkort te mogen verwelkomen bij een van onze scholingen. Mocht je nog vragen hebben of meer informatie willen, mail ons dan gerust op scholing@bureaulagro.nl.
Mocht je nog iets missen in ons aanbod? Laat het ons weten.
Daar waar de scholingen SKJ-geaccrediteerd zijn, hebben we dit aangegeven.

Kijk hier voor ons scholingsaanbod: https://www.bureaulagro.nl/scholing/

Nieuwsbrief kwaliteit, december 2024

De RIGG voert een aantal wijzigingen door in de overeenkomst die zij hebben met zorgaanbieders. Via deze nieuwsbrief brengen we je graag op de hoogte van de belangrijkste (kwaliteits-)wijzigingen Open House Overeenkomst RIGG per 2025.

Overeenkomst uitvoering Diensten Jeugdwet “Open House” Producten/Trajecten/Pakketten

Looptijd Overeenkomst en verlenging (deel 1, artikel 1i)

In de huidige Open House overeenkomst is het voor partijen mogelijk om de overeenkomst die afloopt op 31 december 2027 jaarlijks te verlengen met een periode van 12 maanden. Het aantal verlengingen is niet gemaximeerd.

In de nieuwe overeenkomst wordt het aantal verlengingen gemaximeerd op 5 keer een periode van 12 maanden.

18-/18+ (deel 2, artikel D)

De tekst van dit artikel is deels overgenomen uit Bijlage 2 Vereisten en voorwaarden aan uitvoering door Jeugdhulpaanbieder. Dit artikel is aangevuld en aangepast.

1. De Jeugdhulpaanbieder houdt bij aanvang van de opdracht rekening met de doorgaande hulpverlening (zorgcontinuïteit) vanaf het 18e levensjaar van de jeugdige. In dat kader neemt de Jeugdhulpaanbieder, voor zover noodzakelijk en voor zover de jeugdige de leeftijd van 16,5 jaar heeft bereikt, het initiatief en voert hij de regie tot het in samenspraak met de jeugdige opstellen van een initiatiefplan, waarin ten aanzien van de verschillende leefgebieden: zorg, onderwijs, werk, vrije tijd, gezondheid en financiën, voor zover noodzakelijk integraal beschreven staat wat de stand van zaken is en aan welke doelen de jeugdige nog wil/gaat werken en welke partijen betrokken zijn bij het realiseren van deze doelen. De Jeugdhulpaanbieder draagt zo bij aan een ‘warme’ overdracht naar de opvolgende (zorg)aanbieder(s).

2. De Jeugdhulpaanbieder organiseert ook voor het 18e levensjaar waar mogelijk, en voor zover dit in het kader van de jeugdhulpverlening van de Jeugdhulpaanbieder kan worden verwacht in het kader van goed hulpverlenerschap, de gelijktijdige inzet van voorzieningen buiten de Jeugdwet, mits die andere partijen, voor zover deze daarvoor verantwoordelijk zijn, de voorwaarden organiseren waaronder dit voor Jeugdhulpaanbieder mogelijk is.

3. De Jeugdhulpaanbieder betrekt in het geval van verlengde jeugdhulp, niet zijnde verlengde pleegzorg, de door de Jeugdwet aangewezen verwijzers om te beoordelen wat de juiste opvolgende voorzieningen inhouden. Onder verlengde jeugdhulp wordt verstaan die zorg of ondersteuning van een jeugdige die de leeftijd van 18 jaar maar nog niet die van 23 jaar heeft bereikt en die niet op grond van de Zorgverzekeringswet, Wet langdurige zorg of Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 geboden kan worden.

4. Jeugdhulpaanbieders zijn verplicht bij de overgang 18-/18+ te werken volgens de richtlijnen zoals deze vermeld zijn op de website van de RIGG.

Zorg verleend in het buitenland (deel 2, artikel E)

Dit betreft een nieuw artikel

Jeugdhulpaanbieders die zorg verlenen in het buitenland dienen te voldoen aan het door de VNG vastgestelde Afsprakenkader Buitenlands Zorgaanbod Jeugd.

Kwaliteit personeel (deel 2, artikel I)

In artikel 4 is opgenomen:

De Jeugdhulpaanbieder garandeert dat de personen, die bij het regievoeren op of uitvoeren van jeugdhulp in contact (kunnen) komen met de jeugdige en/of diens ouders/verzorgers, in het bezit zijn van een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag als bedoeld in artikel 4.1.6.1 van de Jeugdwet, welke Verklaring niet ouder mag zijn dan vijf jaar.

De RIGG motiveert deze wijziging als volgt: Door een geldigheidsduur van 5 jaar op te nemen, wordt aangesloten bij de eisen die de SKJ hieraan stelt.

Let op, in de jeugdwet staat:

  • Dat een Verklaring Omtrent het Gedrag niet eerder afgegeven mag worden dan drie maanden voor het tijdstip waarop betrokkene voor de jeugdhulpaanbieder is gaan werken.·
  • Dat een Verklaring Omtrent het Gedrag van een solistisch werkende hulpverlener niet ouder mag zijn dan drie jaar.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd verwacht dat nieuwe medewerkers hun Verklaring Omtrent het Gedrag hebben overhandigt voordat zij beginnen bij de jeugdhulpaanbieder.

Spoedeisende hulp en crisis (deel 2, artikel M)

De tekst van dit artikel is deels overgenomen uit Bijlage 2 Vereisten en voorwaarden aan uitvoering door Jeugdhulpaanbieder. Dit artikel is aangevuld en aangepast.

1. De Jeugdhulpaanbieder handelt direct bij spoedeisende vragen en situaties van de bij de Jeugdhulpaanbieder in hulp of zorg zijnde jeugdigen.

2. Daartoe is de Jeugdhulpaanbieder 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar en beschikbaar voor de jeugdige in zorg, de ouders/verzorgers, politie en justitie en medewerkers van Spoed voor Jeugd Groningen voor afstemming, informatiedeling en/of het bieden van jeugdhulp.

3. De Jeugdhulpaanbieder is verantwoordelijk voor de juiste toeleiding naar Spoed voor Jeugd Groningen en de Jeugdhulpaanbieder die crisis jeugdhulp levert en draagt, samen met deze Jeugdhulpaanbieder, zorg voor een warme overdracht en toeleiding naar passende vervolghulp.

Participatie van jeugdigen (deel 2, artikel O)

De Jeugdhulpaanbieder past bij het uitvoeren van de jeugdhulp participatie van jeugdigen toe:

  • binnen het eigen hulpverleningsplan van de jeugdige;
  • bij de organisatie van de uitvoering;
  • bij beleidsontwikkeling.

Religieuze of culturele achtergrond (deel 2, artikel P)

Dit betreft een nieuw artikel.

De Jeugdhulpaanbieder houdt bij de uitvoering van de jeugdhulp rekening met de religieuze en/of culturele achtergrond van ouders en jeugdige, tenzij er redenen zijn om hiervan af te wijken, bijvoorbeeld in het kader van veiligheid.

Meldcode huiselijk geweld en verwijsindex (deel 2, artikel Q)

Dit artikel is overgenomen uit de huidige Open House Overeenkomst artikel 25. Ondanks de plannen om de verwijsindex af te schaffen is deze nog steeds wettelijk verplicht. Zolang het gebruik van de verwijsindex risicojongeren verplicht is, wordt dit in de Overeenkomst opgenomen. Zie ook Vragen en antwoorden Verwijsindex Risicojongeren (VIR).

Cliëntervaringsonderzoek (deel 2, artikel S)

Dit betreft een nieuw artikel.

1. De Jeugdhulpaanbieder is verplicht minimaal één keer per twee jaar een representatief en onafhankelijk cliëntervaringsonderzoek uit te voeren en overhandigt de resultaten hiervan aan de Gemeenten. Onderdeel van het cliëntervaringsonderzoek moet minimaal de vraag zijn of de jeugdige de jeugdzorg als herstel ondersteunend of helpend heeft ervaren.

2. De Jeugdhulpaanbieder is op verzoek van de Gemeenten verplicht volledige medewerking te verlenen aan het door de Gemeenten verplicht uit te voeren cliëntervaringsonderzoek.

3. De Jeugdhulpaanbieder vraagt jeugdigen en/of ouder(s) of de Gemeenten hen mag benaderen voor gesprekken over de kwaliteit van de diensten.

In de Q&A staat als toelichting: Het doel van een cliëntervaringsonderzoek is dat een zorgaanbieder leert van de ervaringen van cliënten. Wij bieden de ruimte om het onderzoek naar eigen inzicht vorm te geven.

Bureau Lagro heeft het afgelopen jaar geïnvesteerd in het ontwikkelen van cliënttevredenheids-onderzoeken, onder andere op het leefklimaat (bij wonen), ambulante begeleiding of binnen de dagbesteding. Daarnaast hebben wij ons ontwikkelt op het uitvoeren en analyseren van de uitkomsten van een tevredenheidsonderzoek. Wij kunnen het cliënttevredenheidsonderzoek onafhankelijk binnen jouw zorgorganisatie uitvoeren. Kijk voor meer informatie op onze website.

Contractstandaarden Jeugd (deel 3)

Deel 3 van de contractstandaarden Jeugd zijn verplicht gesteld. Wat opvalt in dit deel:

Artikel 1, lid 3

Als de jeugdhulp aan een jeugdige bestaat uit een samenstelling van diensten geleverd door verschillende Jeugdhulpaanbieders, dan is de Jeugdhulpaanbieder die start met de jeugdhulp ervoor verantwoordelijk dat het daarop aanvullende onderdeel optimaal aansluit voor deze jeugdige, tenzij de betrokken Jeugdhulpaanbieders daar onderling afspraken over maken.

Artikel 2 Indexering

Deze indexeringsbepaling in de nieuwe Overeenkomst wijkt af van die in de huidige Open House overeenkomst. In de huidige Open House overeenkomst wordt gewerkt met een indexatiepercentage gebaseerd op de OVA (Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling). In de nieuwe Open House overeenkomst wordt gewerkt met de percentages 90% OVA en 10% PPC (Prijsindex particuliere consumptie).

Artikel 5 Wachttijden

1. De Jeugdhulpaanbieder spant zich in om wachttijden te voorkomen. De actuele Treeknormen zijn van toepassing. Als de Jeugdhulpaanbieder niet binnen een specifieke branche valt, dan zijn op hem de Treeknormen Gehandicaptenzorg van toepassing.

2. De Jeugdhulpaanbieder geeft actief informatie aan een ieder die daarom vraagt over wachttijden en het voeren van wachttijdbeheer. In het geval van wachttijden informeert de Jeugdhulpaanbieder de verwijzer proactief (dus voor het ontstaan, de ontwikkeling en het einde van de wachttijden).

3. Een stop toeleiding jeugdigen (‘cliëntenstop’) ingesteld door Jeugdhulpaanbieder in het kader van wachttijden is alleen mogelijk na schriftelijke toestemming van de Gemeenten.

4. Als de Gemeenten vaststellen dat er sprake is van een onaanvaardbare wachttijd, zoals gesteld in het eerste lid van deze bepaling, dan rust op de Jeugdhulpaanbieder de verplichting om actief samen met de jeugdige een andere Jeugdhulpaanbieder te vinden voor de inzet van de benodigde jeugdhulp, tenzij de Jeugdhulpaanbieder aantoont dat er geen alternatieve Jeugdhulpaanbieders voor de jeugdhulp beschikbaar zijn.

Artikel 6 Cliëntenstop door Jeugdhulpaanbieder

De Jeugdhulpaanbieder kan dienstverlening aan de jeugdige weigeren of beëindigen, mits wet- en regelgeving zich hiertegen niet verzetten. De Jeugdhulpaanbieder dient bij opzegging aan de jeugdige een opzegtermijn te hanteren van minimaal één kalendermaand en daarnaast actief mee te werken met verwijzers, de betreffende Gemeente daaronder begrepen, voor het vinden van een passend alternatief aanbod als één van deze partijen daarom vraagt.

De Jeugdhulpaanbieder blijft verantwoordelijk voor het leveren van de benodigde jeugdhulp tot een passend alternatief is gevonden of passende overbruggingszorg door de Jeugdhulpaanbieder is geregel

Artikel 9 Onderaanneming

1. De Jeugdhulpaanbieder meldt verleende jeugdhulp in onderaanneming vooraf bij de Gemeenten. Alleen met schriftelijke toestemming van de Gemeenten kan de Jeugdhulpaanbieder onderaannemers inzetten. De Gemeenten nemen daarbij wet- en regelgeving in acht.

2. De inschakeling van een onderaannemer geschiedt voor eigen rekening en risico van de Jeugdhulpaanbieder en doet niet af aan de verplichtingen van de Jeugdhulpaanbieder uit deze Overeenkomst. De onderaannemer dient in ieder geval aantoonbaar in het bezit te zijn van een inschrijving in het Handelsregister. Ook dient geen IGJ-maatregel van kracht te zijn bij de onderaannemer, dan wel een onderzoek naar vermoeden van fraude bij de onderaannemer plaats te vinden.

3. De hoofdaannemer garandeert dat de jeugdhulp door de onderaannemer(s) aan dezelfde eisen voldoet, als die welke aan de jeugdhulp geleverd door de Jeugdhulpaanbieder zelf zijn gesteld.

4. De hoofdaannemer geeft de Gemeenten desgevraagd nadere informatie over de onderaannemer. In voorkomend geval kunnen partijen nadere afspraken maken met betrekking tot de onderaanneming en deze in een addendum vastleggen bij deel 1.

5. De hoofdaannemer kan aantonen dat hij met alle onderaannemers afspraken heeft gemaakt die borgen dat zij geen onderaannemer(s) inschakelen voor de uitvoering van de jeugdhulp. Alleen met toestemming van de Gemeenten aan de hoofdaannemer is de inschakeling van onderaannemer(s) door een onderaannemer toegestaan.

In de Q&A staat nogmaals benoemd dat een onderaannemer aan dezelfde eisen moet voldoen als een hoofdaannemer. Een externe regievoerder wordt ook als onderaannemer gezien.

Bijlage 1 Vereisten en voorwaarden aan uitvoering door Jeugdhulpaanbieder

Eis 1.7

U beschikt over een cliëntenraad die binnen het kader van de doelstellingen van uw instelling in het bijzonder de gemeenschappelijke belangen van de betrokken cliënten behartigt, indien:

a) bij de instelling, niet zijnde een instelling als bedoeld in onderdeel b, in de regel meer dan tien natuurlijke personen zorg verlenen;

b) bij de instelling waarin cliënten niet gedurende ten minste een etmaal kunnen verblijven en die bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen zorg verleent, in de regel meer dan vijfentwintig natuurlijke personen zorg verlenen.

Diensten administratiekantoor/vertegenwoordiging

In juni 2024 hebben wij de zorgaanbieders waarvoor wij de administratieve werkzaamheden en/of de vertegenwoordiging doen geïnformeerd dat de RIGG de Overeenkomst “diensten administratiekantoor” per 1 januari 2025 met alle administratiekantoren heeft opgezegd.

In bijlage 9 staat:

Jeugdhulpaanbieders die niet kunnen of willen voldoen aan de administratieve/systeemtechnische geschiktheidseisen genoemd in art 6.4.1 van het aanmeldingsdocument moeten deze werkzaamheden door een administratiekantoor laten uitvoeren.

Met een aantal zorgaanbieders hebben wij afspraken gemaakt om de diensten administratiekantoor en vertegenwoordiging in 2025 voort te zetten. Mochten wij hierover nog geen afspraken hebben gemaakt en wil je dat deze werkzaamheden worden voortgezet, neem dan contact met ons op.

Tot slot

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande informatie of in zijn algemeenheid vragen hebben over wet- en regelgeving, mail ons dan op kwaliteit@bureaulagro.nl.

Gefeliciteerd, ISO9001 gecertificeerd!

Afgelopen tijd zijn er weer een aantal zorgorganisaties succesvol door hun ISO9001 audit gekomen. Chavah is voor het eerst zelfstandig gecertificeerd, en dat in een tijdsbestek van een half jaar! Stichting Vaart in Zorg is gehercertificeerd. Fidato zorg en Meidy zijn succesvol door de controle-audit gekomen.

Chavah biedt hulp aan tieners en jonge vrouwen tot en met 23 jaar en hun kindje. Vanaf hun zwangerschap, ongeacht hun geloofsovertuiging of achtergrond.

Bij Vaart in Zorg wordt ondersteuning geboden aan mensen die zijn vastgelopen in hun ontwikkeling. Het kan gaan over hele ernstige problemen waarbij zeer intensieve begeleiding aan de orde is. Maar ook over lichte vormen van onrust of spanning waarbij je merkt dat ‘er iets niet klopt’.

Fidato Zorg is een jonge, ambitieuze en groeiende zorgonderneming die professionele begeleiding en ondersteuning biedt aan mensen met ondersteuningsvragen op diverse leefgebieden.

MeiDy Therapeutisch gezinscentrum biedt een kleinschalige, veilige plek aan (aanstaande) ouder(s) en hun kinder(en) waarbij de focus ligt op het opsporen van de krachten en leerpunten van het gezin.

Succesvolle audit bij Bureau Lagro

Trots op ons team dat we zonder afwijkingen en aandachtspunten door de ISO 9001:2015 audit zijn gekomen. De auditor van TÜV Nord heeft vandaag de verschillende onderdelen van onze organisatie onder de loep genomen en hij was erg positief over hoe wij het kwaliteitssysteem hebben ingericht.

Voor de kleinschalige zorgaanbieders heeft Bureau Lagro op basis van wet- en regelgeving en eisen van gemeenten en inkooporganisaties uit Noord-Nederland een kwaliteitssysteem ontwikkeld, het Keurmerk Kleinschalige Zorg.

Het Keurmerk Kleinschalige Zorg is gericht op kwaliteitsverbetering en het voldoen aan de vigerende wet- en regelgeving en gestelde eisen.

De afgelopen maanden hebben twaalf organisaties het certificaat Keurmerk Kleinschalige Zorg mogen ontvangen:

Baasjes Begeleiding (Groningen) ondersteunt jongeren en jongvolwassenen van 14 tot 23 jaar die dreigen vast te lopen op school, werk of in het dagelijks leven. De dagbesteding van Baasjes Begeleiding vindt plaats op een horecagerichte dagbestedingslocatie, waar de focus ligt op het ontwikkelen van vaardigheden die essentieel zijn voor werk, waaronder sociale en werknemersvaardigheden.

Beeldende therapie Nelette van den Berg (Leek) biedt ervaringsgerichte therapie voor kinderen, jongeren en volwassenen in Leek en omgeving in de vorm van beeldende therapie en ReAttach therapie.

Centrum van Binnenuit (Assen) haar missie is om cliënten in hun kracht te zetten. Centrum van Binnenuit is gespecialiseerd in het behandelen van zelfbeeld, chronische stress, angsten, depressie, burn-out, KOPP-kinderen (complex trauma) en allergieën.

Groenzorg van der Veer (Nijeberkoop) is een kleinschalige zorgaanbieder van arbeidsmatige dagbesteding, stageplekken en werkervaringsplaatsen. Hierbij gaat het om het verbinden van zorg voor de cliënten, in de vorm van een zinvolle, gezonde, plezierige en leerzame dagbesteding, met het werken aan de versterking van de waarden van natuur en landschap in Noord-Nederland.

In Bildt dagbesteding (Minnertsga) biedt dagbesteding in kleinschalige setting aan (jong)volwassenen uit Noordwest Friesland met een zorgvraag. Cliënten werken mee aan diverse activiteiten.
We dagen cliënten vooral uit om nieuwe dingen te proberen en te leren. In Bildt biedt dagbesteding aan meerdere doelgroepen en draagt iedereen naar vermogen bij aan het welzijn van een ander.

Kindertherapie en Coaching Jasna Joosten (Haren) biedt integratieve kindertherapie en begeleiding aan kinderen van 4 tot 18 jaar en hun (stief)ouders om de uniekheid en de kracht van het kind te vergroten. De integratieve kindertherapie sluit aan bij wat het kind wel kan en niet bij wat het niet kan.

Kleurspel (Grijpskerk) wil zoveel mogelijk kinderen en jongeren veilig en gezond laten opgroeien. Kleurspel biedt kinderen jongeren in de leeftijd van 5 tot 18 jaar de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. De vaktherapeuten van Kleurspel willen de cliënt bereiken middels beeld, sport en spel.

Nous (Winsum) biedt in samenwerking met De Oude Manege Winsum verschillende trajecten aan voor jeugdigen en volwassenen zoals dagbesteding en individuele begeleiding. Daarnaast bieden wij trajecten aan voor Voortijdig Schoolverlaters.

SamenAmbulant (Zuidbroek) is een kleine jeugdzorgaanbieder dat werkzaam is in de provincie Groningen en soms net over de grens. SamenAmbulant biedt hulp aan gezinnen waarin sprake is van (opvoed)problematiek of complexe scheiding, gericht op het aanleren en versterken van vaardigheden. 

Speltherapie Louter Goud (Groningen) biedt speltherapie aan jeugdigen. De zorg wordt gefinancierd vanuit de Jeugdwet. Louter goud omdat kinderen vaak naar een schat zoeken in de spelkamer, omdat Louter Goud gelooft dat kinderen van nature goed zijn, ouders het beste met hun kind voorhebben en omdat cliëntcentered speltherapie en Conscious Discipline zulke prachtige liefdevolle methodes zijn. 

Zizo Zorg (Uithuizen) biedt passende zorg aan kinderen in de basisschoolleeftijd die thuis en/of op school vastlopen door (externaliserend) probleemgedrag of een ontwikkelingsachterstand. Onze kracht is het kleinschalig karakter van onze organisatie.

Zorgbuurderij Delleweer (Stedum) biedt vanuit de jeugdwet en WMO persoonlijke begeleiding op maat aan kwetsbare kinderen, jongeren en (jong) volwassenen vanaf 8 jaar die behoefte hebben aan een vorm van dag invulling gericht op vorming, mogelijk in combinatie met onderwijs en behandeling.

HKZ Gecertificeerd

Het Mosterdzaad is deze week zonder afwijkingen en aandachtspunten door de hercertificering gekomen. De auditor van TÜV NORD Nederland heeft Het Mosterdzaad getoetst op de norm HKZ Kleine organisaties.

Het Mosterdzaad is een kleinschalige christelijke zorgorganisatie in Veendam. Het Mosterdzaad biedt beschermd wonen en ambulante begeleiding aan jeugdigen en volwassenen.

Het Mosterdzaad is licentiehouder Geef met de Vijf.

Directiebeoordeling / organisatiebeoordeling

Aan het eind van het jaar is het weer tijd om de directie- of organisatiebeoordeling op te stellen. De directiebeoordeling (ISO) of organisatiebeoordeling (HKZ/KKZ) is een cruciaal proces binnen organisaties dat gericht is op het beoordelen van de effectiviteit van het managementsysteem en de prestaties van de organisatie als geheel. Het doel van deze beoordeling is niet alleen om de huidige status van de organisatie in kaart te brengen, maar ook om inzicht te krijgen in kansen voor verbetering en strategische richting.

Voor veel organisaties is het opstellen van een directie- of organisatiebeoordeling vaak een hele puzzel, waar veel bij komt kijken. Het is belangrijk om alle relevante gegevens te verzamelen en te evalueren. Daarnaast vergt het proces samenwerking tussen verschillende afdelingen, teams en stakeholders binnen de organisatie. Een succesvolle beoordeling is namelijk niet alleen een verantwoordelijk van het management, maar een gezamenlijke inspanning die waardevolle input van diverse teamleden vraagt.

Om deze uitdaging het hoofd te bieden, biedt Bureau Lagro ondersteuning en begeleiding bij het opstellen van uw directie- of organisatiebeoordeling.

Interne audit Honingraatzorg

Deze week hebben wij een interne audit ISO 9001 mogen doen bij Honingraatzorg. Wat een mooie organisatie op een schitterende plek in het pittoreske Warmenhuizen (Noord-Holland).

Honingraatzorg is een woonplek waar jonge mensen met een verstandelijke beperking kunnen wonen in één van de dertien appartementen die de prachtige stolpboerderij rijk is. Acht appartementen op de begane grond en vijf op de verdieping (bereikbaar met een lift). De twee woonkamers en een sport- en wellnessruimte maken het plaatje compleet. De stolpboerderij is gebouwd in 1892 en na 130 jaar nieuw leven ingeblazen.

De IRCA-opgeleide auditoren van Bureau Lagro voeren interne audits uit bij zorgaanbieders op de ISO 9001 en HKZ-normen met als doel de zorgaanbieders aandachtspunten en handvaten mee te geven in de voorbereiding op (her)certificering of de controle-audit. Kijk voor meer informatie op onze website.

HKZ Gecertificeerd

Lood66B is afgelopen maand door TÜV NORD Nederland gecertificeerd volgens de norm HKZ Kleine organisaties.

Naast Loods66B is Care-point zonder afwijkingen en aandachtspunten door de controle-audit van KIWA gekomen.

Loods 66B biedt een werkplek voor mannen en vrouwen in de leeftijd van 18 – 75 jaar die afstand hebben tot de reguliere arbeidsmarkt.

Care-Point zet zich in voor mensen met psychische problematiek en/of licht verstandelijke beperking. Onze professionals zijn goed opgeleid en bieden ondersteuning vanuit de WMO en WLZ aan volwassenen en jongvolwassenen op alle levensgebieden.

Bureau Lagro helpt zorgorganisaties bij het inrichten, implementeren en onderhouden van het kwaliteitsmanagementsysteem. Kijk op onze website wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen.

Scholingsnieuwsbrief Bureau Lagro

Scholingen en deskundigheidsbevordering zijn essentieel voor zorgprofessionals om hun kennis en vaardigheden te vergroten en verbeteren. Bureau Lagro levert daar graag een bijdrage aan en biedt een diversiteit aan scholingen aan.

Onze scholingen wordt gegeven door ervaren docenten uit het werkveld. Zij kennen de uitdagingen en knelpunten waar zorgprofessionals mee te maken kunnen krijgen, en zullen je handvatten bieden om hiermee om te gaan. Daarnaast is er voldoende ruimte voor interactie en het delen van ervaringen met medecursisten.

In deze nieuwsbrief staan de scholingen opgenomen waar iedereen zich voor kan inschrijven. Wij bieden deze scholingen ook incompany aan, kijk voor meer informatie hierover op onze website (www.bureaulagro.nl/scholing).  

Onze scholingen worden doorgaans gehouden bij MyOffice in Groningen, waar ook ons kantoor is gevestigd. Echter, wij zijn flexibel en kunnen altijd op zoek gaan naar een geschikte ruimte mocht dat nodig zijn.

De kosten voor een scholing zijn € 125,-. Vaste klanten ontvangen een korting van € 10,-. De scholing zorgplannen bestaat uit twee dagdelen en kost € 250,-. Vaste klanten ontvangen hier een korting van €20,-  Er is geen btw van toepassing, omdat we CRKBO geregistreerd zijn.

Wij hopen jullie binnenkort te mogen verwelkomen bij een van onze scholingen. Mocht je nog vragen hebben of meer informatie willen, mail ons dan gerust op scholing@bureaulagro.nl.
Mocht je nog iets missen in ons aanbod? Laat het ons weten. Daar waar de scholingen SKJ-geaccrediteerd zijn, hebben we dit aangegeven.

Hechting en Trauma (SKJ-geaccrediteerd voor 4.30 punten)
Dinsdag 24 september 13.00 – 16.00 uur.


Wil jij jouw kennis over hechtingsproblematiek en posttraumatische stressstoornissen vergroten? Schrijf je dan in voor onze scholing!

In de eerste helft van de scholing duiken we dieper in de wereld van hechtingsproblematiek. We bespreken de cirkel van veiligheid en vertrouwen. Daarnaast gaan we in op diagnostiek vanuit de DSM-5 en bespreken we de factoren die invloed hebben op het hechtingsproces. Ook leer je hoe de ontwikkeling van een kind met een hechtingsstoornis afwijkt ten opzichte van een gezonde ontwikkeling.

Tijdens de tweede helft van de scholing besteden we aandacht aan de posttraumatische stressstoornis (enkelvoudige, complex en secundaire PTSS): Hoe wordt het veroorzaakt? Wat zijn de symptomen? Hoe komt men tot de diagnose (DSM-5)?
We bespreken de meest voorkomende behandelvormen en geven praktische handvatten in de begeleiding.  

Na het volgen van deze scholing ben jij in staat om signalen van hechtingsproblematiek en PTSS te herkennen en begrijpen. Je kunt psycho-educatie hierover geven en weet hoe je praktische handvatten kunt gebruiken om meer uit het contact, de gesprekken en de begeleiding te halen. Daarnaast kun je de-escalerend werken. We vragen SKJ-geregistreerde cursisten om nadien een reflectieopdracht te maken.


Suïcidaliteit (SKJ-geaccrediteerd voor 4.30 punten)
Woensdag 2 oktober 9.00 – 12.00 uur


Wil jij leren hoe je adequaat kunt handelen bij een cliënt die suïcidale uitingen heeft? Schrijf je dan nu in voor onze scholing over suïcidaliteit! Tijdens deze scholing staan we stil bij wat suïcidaliteit precies is en wat het betekent voor zowel de cliënt als zijn of haar omgeving.

We besteden aandacht aan veelvoorkomende situaties en geven handvatten hoe je hiermee om kunt gaan. Met behulp van de CASE-methodiek oefenen we in kleine groepjes gesprekstechnieken. Daarnaast gaan we dieper in op de richtlijn ‘Omgaan met suïcidaliteit’, zodat je precies weet wie welke verantwoordelijkheden heeft en hoe je moet samenwerken in gevallen van suïcidale uitingen.

Na het volgen van deze scholing ben jij in staat om adequaat te handelen bij een cliënt die suïcidale uitingen heeft. Je kunt een eerste inschatting maken van factoren die het risico verhogen en je weet hoe je moet handelen volgens de richtlijnen. We vragen SKJ-geregistreerde cursisten om nadien een reflectieopdracht te maken.


Wet- en regelgeving in de zorg
Woensdag 9 oktober 9.00 – 12.00 uur

Wil jij als zorgaanbieder op de hoogte zijn van alle relevante wet- en regelgeving voor de zorg? Wil jij weten welke wet- en regelgeving van toepassing is op jouw organisatie? Ben je benieuwd naar de samenhang tussen verschillende wetten en toetsingskaders? Dan is onze scholing Wet- en regelgeving precies wat je zoekt!

Als zorgaanbieder heb je te maken met verschillende wetten en toetsingskaders die je moet naleven. Tijdens deze scholing bespreken we de belangrijkste eisen uit deze wet- en regelgeving voor zorgaanbieders. We geven je ook inzicht in de samenhang tussen de verschillende wetten en toetsingskaders. Daarnaast leer je waar je in de praktijk op moet letten bij de uitvoering ervan.


Ontwikkelingsstoornissen (SKJ-geaccrediteerd voor 4.30 punten)
Woensdag 6 november 9.00 – 12.00 uur

Tijdens de scholing ontwikkelingsstoornissen duiken we dieper in de kenmerken van ontwikkelingsstoornissen (AD(H)D en ASS) waarbij de ontwikkeling duidelijk afwijkt van die van ‘normale’ kinderen.

We bespreken de theoretische aspecten en gaan in op de veelvoorkomende symptomen. Daarnaast leren we je hoe de diagnose (DSM-5) gesteld wordt en bespreken we de meest voorkomende behandelvormen.

Het doel van deze scholing is om jou in staat te stellen om signalen van ontwikkelingsstoornissen te herkennen en te begrijpen. Je leert hoe je psycho-educatie kunt geven. Daarnaast bieden we praktische handvatten om het contact en de gesprekken met kinderen met ontwikkelingsstoornissen te verbeteren. Ook leren we je hoe je de-escalerend kunt werken in uitdagende situaties.

Mis deze unieke kans niet om jouw kennis en vaardigheden op het gebied van ontwikkelingsstoornissen te vergroten! Schrijf je nu in voor deze scholing en ontdek hoe je meer kunt halen uit jouw begeleiding van kinderen met AD(H)D en ASS.

We vragen SKJ-geregistreerde cursisten om nadien een reflectieopdracht te maken.


Wet zorg en dwang
Dinsdag 12 november 13.00 – 15.30 uur
De Wet zorg en dwang (WZD) is bedoeld om vrijheidsbeperking tegen te gaan bij alle cliënten die door een psychogeriatrische stoornis of andere verstandelijke beperking zorg nodig hebben.

De kern van de wet is: “Nee, tenzij”, wat betekent dat onvrijwillige zorg, oftewel vrijheidsbeperking, in principe niet mag worden toegepast, tenzij er sprake is van ernstig nadeel voor de cliënt of zijn omgeving.

Een goede kennis van de Wzd is onmisbaar voor zorgverleners om hun werk op een ethische en juridische verantwoorde manier uit te voeren. Daarom bieden wij de scholing Wet zorg en dwang aan, waarin alle belangrijke aspecten van de wet aan bod komen.

Tijdens deze scholing leer je onder andere over de rechten van de cliënt, de stappen van het stappenplan Wet zorg en dwang, het toepassen van alternatieven voor vrijheidsbeperkende maatregelen, en de rol van de zorgverlener bij het naleven van de wet.



Externe scholingen

Agressieregulatie voor jeugdprofessionals
Deze training is SKJ (10,75 punten) en Registerplein (10 punten) geaccrediteerd.
Misschien heb je het wel eens meegemaakt. Tijdens je werk krijg je te maken met een agressief persoon. Je probeert diegene rustig te krijgen, maar weet niet zo goed wat je moet doen. Je eigen hartslag zit in je keel. Je probeert te kalmeren, maar dat werkt juist averechts. Of misschien schrik je er zo van, dat je niet meer weet wat je moet doen.
Maar je vindt dat je wel wat moet doen… Jij bent de professional! Hoe zorg je ervoor dat de boel niet escaleert? Hoe zorg je ervoor dat iedereen (en jezelf) veilig is? Reset Your Preset organiseert een training ‘Agressieregulatie voor jeugdprofessionals’ waarin je op een praktische manier hiermee om leert gaan.

De training is speciaal ontwikkeld voor jeugdzorg, jeugdondersteuning en/of het onderwijs. Hoe ga je om met agressie, weerstand of grensoverschrijdend gedrag? Wat moet je doen? En misschien nog wel belangrijker: wat moet je vooral niet doen? De training richt zich op agressie vanuit jeugdigen en hun systeem.

Na het volgen van deze training ben je vaardiger in het herkennen, erkennen, signaleren en omgaan met agressief gedrag. De training wordt gegeven door een psycholoog en een zelfverdedigingsinstructeur.
Er zijn verplichte voorbereidingsopdrachten, voorafgaand aan de training. Deze opdrachten worden per mail verstuurd. De voorbereiding kost ongeveer 3 uur. Een trainingsdag duurt 8 uur, inclusief lunch en pauzes. Meer informatie vind je op Reset Your Preset | Trainingen voor zorgprofessionals, mail naar info@resetyourpreset.nl of bel 06-33610228. Er is momenteel geen open inschrijving. Voor incompany trainingen en maatwerk kun je rechtstreeks contact opnemen met Reset Your Preset.


Out of Burn-out (8 lessen)
Geaccrediteerd: V&VN: 52 punten NBTP: 52 punten Registerplein: 52 punten
SKJ: Geen punten, wel in te dienen in het vrije deel

Een burn-out is vreselijk, dat is veilig om als stelling in te nemen. Vrijwel iedereen zal het hier mee eens zijn, zeker mensen die het hebben doorgemaakt. Het ontwricht levens. Het heeft effect op het werk, maar zeker ook het privéleven.
Bij deze meerdaagse training leer je alle ins en outs rondom de burn-out. Middels 15 themagerichte trainingen, verdeeld over acht dagen, komen de belangrijkste thema’s met betrekking tot burn-out aan de orde. De lesstof heeft zowel theoretische elementen als een breed scala aan bewegingsgerichte onderdelen, oftewel: een psychofysieke training.
We werken altijd psychofysiek. Dit betekent dat er zowel lichamelijke als mentale lesvormen gecombineerd worden gebruikt. Onze activiteiten zijn altijd afgestemd op persoonlijke wensen en groeimogelijkheden.
De training is speciaal ontwikkeld voor zorg- en (speciaal)onderwijs. De training wordt gegeven door een psycholoog en een weerbaarheidsinstructeur.
Meer informatie vind je op www.resetyourpreset.nl
Mail naar info@resetyourpreset.nl of bel 06-33610228. Er is momenteel geen open inschrijving. Voor incompany trainingen en maatwerk kun je rechtstreeks contact opnemen met Reset Your Preset.



Geweldloos Verzet – Verbindend Gezag – Nieuwe Autoriteit
SKJ-geaccrediteerd 24,6 + 6 punten

Geweldloos Verzet is een aanpak die geschikt is voor gezinnen én situaties waarin de machtsverhoudingen verstoord zijn. Situaties waarin kinderen of jongeren agressief en/of destructief gedrag laten zien en waarin ouders/opvoeders de grip op het kind kwijt zijn, zich machteloos voelen en niet weten hoe ze verder moeten. In plaats van autoriteit uit te oefenen op basis van straffen en belonen, worden wij uitgenodigd om onszelf een nieuwe vorm van autoriteit aan te leren. (Nieuwe Autoriteit)

Geweldloos Verzet is ontwikkeld door Professor Haim Omer (psycholoog, hoogleraar aan de Universiteit van Tel Aviv én vader). Omer heeft de principes van het Geweldloos Verzet, zoals onder andere in praktijk gebracht door Gandhi en Martin Luther King jr., vertaald naar praktische toepassingen in opvoedingssituaties thuis, op school en in de gemeenschap. Hij is hiermee tot een aanpak gekomen, waarmee het gevoel van machteloosheid bij volwassenen vermindert en waarin de relatie met de kinderen of jongeren weer kan herstellen. Hij combineert deze principes met ideeën uit de systeemtheorie en hechtingstheorie.

De uitgangspunten zijn: Hernemen van de ouderpositie door actief aanwezig te zijn in het leven van je kind De-escalatie én zelfcontrole Kalme, vastberaden en heldere stellingname tegen onacceptabel gedrag Gebruik maken van het netwerk Herstel van de relatie
Voor meer informatie https://www.noorderkompas.nl/nieuws/agenda/, bel met 06-33926596 of stuur een email naar philippine@noorderkompas.nl.


Vlaggensysteem
Geaccrediteerd: Basistraining – 9 registerpunten
Vlaggensysteem op een bordje – 5 registerpunten

Het Sensoa Vlaggensysteem is een methodiek voor begeleiders van kinderen, jongeren en volwassen cliënten om seksueel gedrag bespreekbaar te maken, correct in te schatten en gepast te reageren.
Vlaggensysteem (basis module)
Om adequaat te leren reageren op situaties waarbij er sprake is van seksueel (grensoverschrijdend) gedrag bieden wij de basistraining Vlaggensysteem aan. Na deze training kunnen de deelnemers:
Seksueel gedrag van kinderen, jongeren en volwassenen objectief inschatten
Seksueel gedrag bespreken met de betrokkenen en andere professionals
Binnen het team tot een betere afstemming komen over de te volgen (pedagogische) lijn
Het handelen integreren in het beleid rondom seksualiteit in de organisatie
Vlaggensysteem op een bordje (aanvullende module)
Het Vlaggensysteem op een bordje maakt het bespreekbaar maken van de Vlaggenmethodiek makkelijker. Door middel van 4 fasen leren begeleiders dit gesprek vorm te geven. Daarbij oefenen ze met veel voorkomende situaties en eigen casuïstiek. Na deze training kunnen de deelnemers:
De gespreksinterventie op een adequate manier toepassen
Seksueel gedrag op een proactieve manier bespreken binnen hun werk
Anderen helpen om te praten over hun eigen seksuele wensen en grenzen
Vlaggensysteem (2 dagdelen)
Vlaggensysteem op een bordje (1 dagdeel)
Website https://www.lets-tas.nl/ E-mail info@lets-tas.nl Telefoon    +31 6 83 50 54 20

Bureau Lagro bestaat 12,5 jaar!

Vandaag bestaan wij 12,5 jaar, wat een mooie mijlpaal. Andrea Lagro begon het bedrijf met een kwaliteitssysteem voor een zorgboerderij aan de keukentafel.

Inmiddels zijn wij uitgegroeid tot een organisatie met zes medewerkers, een kantoor in Groningen en hebben wij honderden (kleinschalige) zorgaanbieders op enige manier mogen ondersteunen.

Uitgegroeid zijn we als organisatie nog niet, dat onderbouwen onze plannen en ideeën. We blijven ook in de toekomst onze klanten ondersteunen met hoogwaardige kwaliteitssystemen, aanbestedingen, berichtenverkeer, administratie en op maat gemaakte scholingstrajecten, zodat zij kunnen excelleren in de zorgsector.

Op naar het volgende jubileum!

https://www.bureaulagro.nl

HKZ Gecertificeerd

Veldzicht Dagopvang is deze week zonder afwijkingen en aandachtspunten door de hercertificering gekomen. De auditor van TÜV NORD Nederland heeft Veldzicht Dagopvang getoetst op de norm HKZ Kleine organisaties.

Naast Veldzicht Dagopvang is Family Works succesvol door de controle-audit gekomen.

Veldzicht is een dagopvang voor ouderen. Bij ons kunnen mensen terecht die te maken hebben met dementie en het ouder worden. Ook mensen die door het ouder worden minder sociale contacten kunnen onderhouden, zoals ze dat gewend waren (eenzaamheid). Kortom iedereen die steun, structuur, gezelligheid en een luisterend oor nodig heeft.

Family Works B.V. biedt woonplekken en dagbesteding op een vraaggestuurde manier in een kleinschalige setting, waardoor bewoners zich thuis en veilig voelen, centraal staan en daardoor optimaal de kans krijgen zich te ontwikkelen.

Bureau Lagro kan ook jouw organisatie ondersteunen bij het opzetten, implementeren en onderhouden van het kwaliteitssysteem. Kijk voor meer informatie op Kwaliteitssystemen – Bureau Lagro.

Keurmerk Kleinschalige Zorg

Voor de kleinschalige zorgaanbieders heeft Bureau Lagro op basis van wet- en regelgeving en eisen van gemeenten en inkooporganisaties uit Noord-Nederland een kwaliteitssysteem ontwikkeld, het Keurmerk Kleinschalige Zorg.

Het Keurmerk Kleinschalige Zorg is gericht op kwaliteitsverbetering en het voldoen aan de vigerende wet- en regelgeving en gestelde eisen.

De eerste helft van 2024 hebben twaalf organisaties het certificaat Keurmerk Kleinschalige Zorg mogen ontvangen:

Inspecties: fraude en gesjoemel met diploma’s en opleidingen voor de zorg te makkelijk

Het is te makkelijk om met een vals diploma aan de slag te gaan in de zorg. Of met een ‘gekocht’ diploma, zonder dat iemand echt een opleiding heeft gevolgd of echt stage heeft gelopen. Er zijn malafide bureaus die zulke diploma’s te koop aanbieden en vervolgens mensen als zzp’ers in de zorg aan het werk zetten. Dat levert grote risico’s op voor de kwaliteit en de veiligheid van de zorg. Kijk voor het hele nieuwsbericht van IGJ op Inspecties: fraude en gesjoemel met diploma’s en opleidingen voor de zorg te makkelijk | Nieuwsbericht | Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (igj.nl)

In onze nieuwsbrief van maart 2024 schreven wij hierover:

Het afgelopen jaar kreeg de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd 95 meldingen over zorgverleners met een vals diploma of vals certificaat. Tevens waren er 11 meldingen over zorgverleners met een valse verklaring omtrent het gedrag. Dat is ruim een verdubbeling vergeleken met eerdere jaren.

De IGJ roept werkgevers in de zorg en de jeugdhulp op, om diploma’s en VOG’s (Verklaring Omtrent het Gedrag) van sollicitanten en werknemers goed te controleren en valse papieren via de politie te melden aan het Openbaar Ministerie en aan de inspectie.

Wil je zeker weten dat een sollicitant of medewerker een diploma behaald heeft, vraag dan om een uittreksel uit Mijn diploma’s. Mijn diploma’s is een digitaal register waarin de meeste Nederlandse diploma’s die erkend zijn door het Ministerie van OCW, staan opgeslagen. DUO beheert dit register. Een uittreksel van een diploma is gratis en is alleen door de diplomahouder te downloaden via Mijn DUO.

Op deze website van DUO staat hoe je als werkgever de echtheid van het uittreksel van het diploma kan controleren.

Scholing meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.

De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt zorgprofessionals met het signaleren en handelen bij (vermoedens van) huiselijk geweld of kindermishandeling. En bij psychisch of seksueel geweld en verwaarlozing.

Werkgevers in onder andere de zorg zijn verplicht een meldcode vast te stellen voor hun organisatie en te implementeren. Het gebruik en de kennis van de meldcode moeten werkgevers bevorderen onder hun werknemers.

Jacqueline Posthumus geeft op vrijdag 12 juli een scholing Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Deelnemers die deze scholing hebben gevolgd waarderen de scholing met een 8,9. De scholing is SKJ-geaccrediteerd.

Kijk voor meer informatie en om je aan te melden op https://www.bureaulagro.nl/meldcode-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling/

Inspiratiedag voor partners van Ons®

Donderdag hebben Miranda Badenbroek en Alex Visser de inspiratiedag voor partners van Nedap Ons® bezocht. Tijdens de inspiratiedag kregen Miranda en Alex de kans om meer te leren over de mogelijkheden van Nedap Ons® en hoe wij dit kunnen toepassen in ons werk voor Bureau Lagro. Door de presentaties hebben wij weer nieuwe inzichten gekregen.

Miranda en Alex zijn erg enthousiast over de visie van Nedap Ons® welke naadloos aansluit bij de visie van Bureau Lagro. Woorden als transparant, verbinden, samenwerken, participeren, vakkundig en proactief komen in visies van beide organisaties terug.

Bureau Lagro is een partner van Nedap Ons® en biedt ondersteuning aan organisaties op het gebied van zorg en welzijn. Door de samenwerking met Nedap Ons® kan Bureau Lagro haar klanten nog beter van dienst zijn.

Een veilige zorgrelatie. Bewustwording, preventie en interventie

Iemand die zorg nodig heeft, moet erop kunnen rekenen dat dit goede en veilige zorg is. Vanzelfsprekend is het helaas niet. Ook in de zorg komen gevallen voor van grensoverschrijdend gedrag. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd verwacht dat alle zorgaanbieders aandacht hebben voor een veilige zorgrelatie.

Een effectieve aanpak om (seksueel) grensoverschrijdend gedrag te voorkomen, begint bij de erkenning dat het ook in de zorg voorkomt. Er wordt vaak pas gereageerd wanneer zich een incident heeft voorgedaan. Daarom is erover praten en bewustwording zo belangrijk om incidenten te voorkomen.

Bureau Lagro organiseert een scholing voor zorgmedewerkers over de veilige zorgrelatie. Tijdens de scholing wordt er aandacht besteed aan bewustwording van de eigen rol en verantwoordelijkheid in de zorgrelatie, preventieve maatregelen om de zorgrelatie te bevorderen en te verbeteren en interventies om bij een onveilige zorgrelatie te kunnen handelen.

Wij bieden deze scholing aan via open inschrijving (26 juni) en incompany. Kijk voor meer of om je aan te melden op: Een veilige zorgrelatie. Bewustwording, preventie en interventie.

Omgaan met dilemma’s rond vrijheidsbeperking in open jeugdhulp met verblijf

Het Nederlands Jeugdinstituut heeft een nieuwe handreiking uitgegeven over het het omgaan met dilemma’s rond vrijheidsbeperking in open jeugdhulp met verblijf.

Professionals in de open jeugdhulp met verblijf werken met jongeren die vaak veel hebben meegemaakt. Daardoor laten ze soms gedrag zien waar professionals moeilijk mee kunnen omgaan. De professionals gebruiken dan soms vrijheidsbeperkende maatregelen. Dat mag niet én is niet effectief.

Er zijn verschillende methoden en reflectiemiddelen die zorgorganisaties kunnen helpen bij het vermijden van vrijheidsbeperkende maatregelen en het vinden van een alternatieve aanpak. Het leren van risico’s en incidenten is een van deze methoden. Door het registreren van incidenten kun je van je ervaringen
leren, erop reflecteren en overzicht houden. Het bespreken van de verzamelde cijfers binnen je organisatie helpt om te leren waar het beter kan en hoe je de inzet van vrijheidsbeperkende maatregelen kunt voorkomen.

Bureau Lagro kan jouw organisatie helpen bij het inrichten van een incidentenregistratie en het analyseren en leren van incidenten.

OldSkool+ ISO 9001 gecertificeerd

Afgelopen week is Old Skool+ met vlag en wimpel geslaagd voor hun hercertificering ISO 9001. De auditor van TÜV NORD Nederland heeft geen afwijkingen of aandachtspunten kunnen vinden.

Old Skool+ biedt specialistische dagopvang speciaal voor kinderen die nét wat extra zorg en ondersteuning nodig hebben. Een kleinschalige, huiselijke opvang barstensvol ritme en regelmaat. En met stip op nummer 1: ontspanning en plezier!

Bureau Lagro kan ook jouw organisatie ondersteunen bij het opzetten, implementeren en onderhouden van het kwaliteitssysteem. Kijk voor meer informatie op Kwaliteitssystemen – Bureau Lagro.

Scholing AVG in de praktijk

Woensdag 15 mei organiseert Bureau Lagro een scholing AVG in de praktijk (in de zorg). De scholing is SKJ-geaccrediteerd. 

Tijdens de scholing staan we stil bij wat organisaties allemaal moeten regelen om zich aan de AVG te houden. Daarnaast komen de knelpunten aan de orde die vooral in de zorg een rol spelen. Immers privacy en adequate zorg gaan niet altijd hand in hand.

Het is de bedoeling dat we de theorie toepassen op concrete dagelijks voorkomende voorbeelden vanuit de praktijk.

Kijk voor meer informatie en om je aan te melden op https://lnkd.in/gea59XGZ

ISO 9001 gecertificeerd

Wij zijn verheugd om te kunnen melden dat de onderstaande organisaties onlangs hun (her)certificering voor ISO9001 hebben behaald. Het behalen van de ISO9001-certificering is een belangrijke mijlpaal voor organisaties die zich richten op kwaliteit en klanttevredenheid.

We zijn trots om met jullie samen te werken en we feliciteren jullie met deze welverdiende prestatie. Op naar nog meer succes en continue verbetering!

Fidato Zorg is een jonge, ambitieuze en groeiende zorgonderneming die professionele begeleiding en ondersteuning biedt aan mensen met ondersteuningsvragen op diverse leefgebieden.

Meet / Beukenhorst is een kleinschalige zorginstelling waar professionele zorg wordt aangeboden aan kinderen/jeugdigen die om verscheidene redenen niet meer bij hun ouders thuis kunnen wonen.

Naast de bovengenoemde organisaties zijn de onderstaande organisaties succesvol door de controle-audit gekomen:

Scholing Zorgplannen en rapporteren

Op 14 mei vindt de eerste dag van de tweedaagse scholing Zorgplannen en rapporteren plaats .

In de zorg is het van essentieel belang om goede zorgplannen op te stellen en te rapporteren. Deze scholing biedt jou de mogelijkheid om je te verdiepen in deze belangrijke aspecten van het zorgproces.

Tijdens de scholing zul je leren hoe je zorgplannen kunt opstellen die voldoen aan de eisen en richtlijnen van de zorgsector. Naast het opstellen van zorgplannen, zullen we ook ingaan op het belang van rapporteren. Je leert hoe je op een gestructureerde en duidelijke manier rapporteert over de zorg die je hebt verleend. Dit is niet alleen belangrijk voor het overdragen van informatie aan collega’s, maar ook voor het monitoren en evalueren van de zorg die is geleverd. Een goede rapportage helpt om de continuïteit en kwaliteit van zorg te waarborgen. Dit leren we door tijdens deze scholing ook veel praktisch aan de slag te gaan met oefeningen.

Kijk voor meer informatie en om je aan te melden op Scholing Zorgplannen en rapporteren – Bureau Lagro

Vernieuwde website Bureau Lagro

Beste bezoekers,

We zijn verheugd om jullie op de hoogte te stellen van de lancering van onze nieuwe website bij Bureau Lagro! Met verbeterde technologie, een modern ontwerp, en een geoptimaliseerde architectuur en prestaties, streven we ernaar om jullie online ervaring te verrijken.

In de nabije toekomst zullen we ons blijven ontwikkelen, waarbij we streven naar het bieden van meer gemak voor onze gewaardeerde opdrachtgevers. Denk hierbij aan de implementatie van digitale inschrijf- en betaalmogelijkheden voor scholingen, waardoor het proces efficiënter en toegankelijker wordt.

Daarnaast hebben we plannen voor een exclusieve ledenomgeving waar belangrijke documenten en handleidingen eenvoudig te vinden zullen zijn. We geloven dat deze nieuwe functies de interactie met Bureau Lagro zullen verbeteren en jullie nog beter zullen ondersteunen.

Dank voor jullie voortdurende steun en we hopen dat jullie net zo enthousiast zijn over de nieuwe mogelijkheden als wij!

Met vriendelijke groet, Het team van Bureau Lagro

Jeugdhulp Groningen

‘Rechten van kinderen en ouders geschonden’ bij aanvragen jeugdhulp: ‘Er worden woordspelletjes gespeeld’.

‘De gemeente Groningen omzeilt de Jeugdwet. Daardoor verdwijnt de rechtsbescherming van ouders en kinderen.’ Dat zeggen juridisch adviseurs over de Basis jeugdhulp, die Groningen sinds 1 januari vorig jaar heeft ingevoerd.

Lees hier het hele artikel ‘Rechten van kinderen en ouders geschonden’ bij aanvragen jeugdhulp: ‘Er worden woordspelletjes gespeeld’ – RTV Noord

De Wet zorg en dwang (WZD)

Deze week gaf Alex Visser bij Zorgpro een scholing over de Wet Zorg en Dwang (psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten).

De Wet zorg en dwang (WZD) is bedoeld om vrijheidsbeperking tegen te gaan bij alle cliënten die door een psychogeriatrische stoornis of andere verstandelijke beperking zorg nodig hebben.

Een goede kennis van de Wzd is onmisbaar voor zorgverleners om hun werk op een ethische en juridisch verantwoorde manier uit te voeren. Tijdens deze scholing leer je onder andere over de rechten van de cliënt, de stappen van het stappenplan Wet zorg en dwang, het toepassen van alternatieven voor vrijheidsbeperkende maatregelen, en de rol van de zorgverlener bij het naleven van de wet.

Vanuit Bureau Lagro geven wij graag deze training binnen jouw zorgorganisatie.
Meer weten -> www.bureaulagro.nl/scholing

Wat cursisten zeggen:
“Veel ruimte voor vragen. Deskundige en duidelijke uitleg en antwoorden.”
“In de training zijn alle relevante onderwerpen in een prettige volgorde aan bod gekomen.”
“Hij beantwoordt alle vragen en neemt er de tijd voor.”

Webinar ‘Klimaatverandering in alle managementsysteemnormen’

Op 29 februari 2024 publiceert ISO amendementen voor alle managementsysteemnormen waardoor klimaatverandering een verplicht aandachtspunt wordt in de contextanalyse. Dit is een uitvloeisel van de door ISO ondertekende London Declaration waarmee zij zich committeert om via internationale normen bij te dragen aan tegengaan van en aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering. Deze amendementen gaan gelden voor bekende en breed gebruikte normen als ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001, enz. Organisaties die deze normen toepassen, zullen dan moeten nagaan of klimaatverandering een ‘issue’ is dat impact heeft op de doelstellingen van hun managementsysteem en of zij daarop actie moeten ondernemen.

De amendementen zullen bij publicatie direct geldend zijn. Dit levert veel vragen op:
– Wat houdt de verandering in?
– Wat betekent dit voor mijn managementsysteem?
– Wanneer en hoe moet ik hier rekening mee houden?
– Wat betekent dit voor mijn certificaat?
– Moet ik een nieuwe norm kopen?

In een webinar op 4 maart 2024 van 15.00 – 16.00 uur gaat NEN in op deze vragen en krijgt u de mogelijkheid uw vragen hierover voor te leggen.
Er zijn geen kosten verbonden voor deelname aan dit webinar.

Bureau Lagro zal ook aanwezig zijn bij dit webinar en de informatie delen met onze klanten.

Registeren kan hier.

Kwaliteit, daar gaan wij voor!

Wij zijn trots en blij dat we wederom met vlag en wimpel (zonder afwijkingen) door de controle-audit ISO9001:2015 zijn gekomen.

Bureau Lagro kan jouw zorgorganisatie ook ondersteunen bij het opzetten, implementeren en/of onderhouden van kwaliteitssystemen (HKZ en ISO9001:2015).
We doen dit vanuit de eigen regie van de zorgaanbieder waarbij we het belangrijk vinden dat het kwaliteitssysteem ondersteunend moet zijn aan de zorgaanbieder.

Nieuwe directeur Bureau Lagro per 1 december 2023

Aankondiging

Mijn sabbatical was een jaar van bijkomen van alles wat ik deed in de jaren daarvoor: Bureau Lagro, Zorgkracht 12, het JENN, het Expertteam Groningen, de Beweging van Nul en de perikelen rondom de Regiovisie. Het was een jaar met veel tijd voor mijn kinderen. Het was ook een jaar van aardbevingsschade en een rigoureuze opruimactie. Bovenal was het een jaar van ‘terug naar mezelf’. Mij werd snel helder dat ik niet meer ging doen wat ik allemaal deed. Geen lange werkdagen meer waarin de waan van de dag regeert, met honderd ballen in de lucht en altijd een schuldgevoel over te weinig tijd voor kinderen, medewerkers en klanten.

Ondertussen ben ik voor de tweede keer gestart met de opleiding Familieopstellingen. In 2018 volgde ik deze vooral vanuit een behoefte aan persoonlijke ontwikkeling. Ondertussen heb ik de kracht van opstellingen bij mezelf en bij anderen vele malen ervaren. Het is een cadeautje om anderen te begeleiden om meer inzicht te krijgen in hun familiesysteem.

Nog steeds gaat mijn eeuwige dankbaarheid uit naar kapitein Alex Visser die het schip Bureau Lagro op koers hield en verder bracht, met Reg Mulder, Tanka Weijer, Miranda Badenbroek, Thea Rozeboom en Natasja Kranenborg als stoere en betrokken bemanningsleden aan zijn zijde.

En verder? Zoals ik zo vaak zeg: “De antwoorden komen vanzelf”. Ik ben en blijf een onverbeterlijke jeugdzorgveranderaar. Ik ga daarom dát weer doen waar ik blij van word: mijn netwerk, kennis en expertise inzetten om passende oplossingen te vinden voor jeugdigen die tussen wal en schip dreigen te raken. Vanaf 1 december ga ik het Expertteam in Groningen ondersteunen als zorgadviseur. Parttime, want de balans tussen werk en privé is mij heilig. Daarnaast ben ik weer betrokken bij het JENN als expert kleinschalige zorg.

Alex heb ik gevraagd of hij het stokje officieel van mij over wil nemen. Hij heeft volmondig ‘Ja’ gezegd en ziet deze kans als een nieuwe uitdaging. Met bijzonder veel genoegen kondig ik aan dat Alex Visser vanaf 1 december 2023 de positie van directeur van Bureau Lagro inneemt. Hoewel onze persoonlijkheden verschillen, kan ik me geen betere ‘man for the job’ indenken. De komende weken besteden we aan overdracht en een aantal open eindjes. Dat wil zeggen, het minimaal aantal zaken dat nog op mijn bord ligt, want Alex hád zo goed als alles al overgenomen.

En ik? Ik blijf me inzetten voor de cliënt, in een zorglandschap waar nog de nodige uitdagingen liggen en waar vertrouwen en netwerksamenwerking wat mij betreft de sleutelwoorden zijn.
Boven alles heb ik het volste vertrouwen dat de koers en kwaliteit van de dienstverlening van Bureau Lagro met Alex en zijn bemanningsleden gewaarborgd blijft. Ik ben trots op het topteam dat er staat. Ik ben ervan overtuigd dat zij in staat zijn om ‘mijn’ schip na bijna 12 jaar nóg verder te brengen.

Voor de klanten van Bureau Lagro volgt nog een uitnodiging voor een ‘afscheidsborrel’ in het nieuwe jaar.

Hartelijke groet,

Andrea Lagro

mobiel: 06-25513851
kantoor: 050-2112411

Bezoekadres: Leonard Springerlaan 35, Groningen (MyOfficeStadspark)
Postadres: Molenstraat 11, 9921 PE, Stedum
Website: www.bureaulagro.nl

E-mail algemeen: info@bureaulagro.nl
Informatie over scholingen: scholing@bureaulagro.nl of ga naar onze website

Eigen Kracht Centrale

De stichting Eigen Kracht Centrale ondersteunt in heel Nederland organisaties en overheden bij het werken vanuit vragen van burgers. Het werk van de stichting startte in 2000 vanuit stichting Op Kleine Schaal, waarna in 2002 een zelfstandige stichting werd opgericht. De Eigen Kracht Centrale is onderdeel van een wereldwijd netwerk van organisaties en onderzoekers.

De Eigen Kracht Centrale is opgericht om de reflex van de samenleving te veranderen. Van helpen, interveniëren, trajecten of oplossingen bedenken voor of aan burgers, naar de reflex dat burgers eerst aan zet zijn.

Dilemma van de eerste contactpersoon

“Ons systeem past nog niet bij hoe we willen werken,” vertelt een medewerker in de ouderenzorg. “Daardoor blijft het lastig om het in onze hoofden te krijgen en daar te houden. We willen graag meer aandacht besteden aan netwerken, maar de tijd ontbreekt. Als iemand zegt niemand te hebben, gaan we weer over tot de orde van de dag. Wat betekent dat wij alles gaan regelen. Daar heb ik eigenlijk ook geen tijd voor, maar het is wat ik gewend ben. Wat wel in ons systeem zit, is contact met de eerste contactpersoon, dat is vaak ook de mantelzorger.”

Verdelen
“Wat ik merk, is dat we daardoor die ene contactpersoon extra belasten. Ik kwam daar bijvoorbeeld achter toen we vorig jaar een lentefeest organiseerden. Ik belde de eerste contactpersoon van een bewoner om te vragen of zij wilde komen. Het werd stil aan de andere kant van de lijn en toen ik doorvroeg, moest ze huilen. Ze kon dat er niet bij hebben. Ik realiseerde me dat ik geen andere contactpersonen had. Daar hebben we, samen met Eigen Kracht, over nagedacht. Toen de eerste contactpersoon langskwam, ben ik met haar en haar moeder het gesprek aangegaan over hun netwerk en wie nog meer zouden kunnen meedenken. Twee weken erna hebben we op vrijdagochtend een klein kringetje bij elkaar gebracht, die de taken verdeelden. Twee kleinkinderen zeiden later: ‘We doen dit voor oma, maar zeker ook voor onze moeder’.”

Elkaar helpen 
“Daarna zijn we gaan nadenken hoe we ons systeem passender maken. We proberen nu te starten met een welkomstgesprek, waar al een bredere kring bij is. We houden vaker familiebijeenkomsten en nodigen voortaan bewust meer mensen uit dan alleen de eerste contactpersoon of de kinderen en schrijven ‘iedereen die belangrijk voor u is, is welkom’. Op die avonden leren families elkaar beter kennen en daardoor wordt het vanzelfsprekender dat ze elkaar vragen als er iets is en ondersteunen. Dat is nodig, want de netwerken die hier nu komen zijn vaak kwetsbaar. Dan helpt het als wij hun kring groter maken. We merken dat de betrokkenen elkaar gaan helpen én ons. Dat is fijn voor de bewoners, voor de netwerken en het verlicht onze werkdruk.”

tekst: Hedda van Lieshout

Regelmatig een inspirerend voorbeeld van Eigen Kracht in uw mailbox? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief, hieronder kunt u zich aanmelden.

Eigen Kracht Centrale

Zorgkracht 12 is maximale zorgkracht!

Na de informatiebijeenkomst van de tien Groninger gemeenten, de verkennende & verdiepende sessies van de gemeente Groningen, de gevoerde gesprekken met het Dagelijks Bestuur PG&Z, waaruit blijkt dat het ‘hybridemodel’ toch echt…

Inspiratiesessie 15 juni 2023 Bureau Lagro

Op donderdag 15 juni organiseren we weer een netwerkmiddag speciaal voor onze klanten. Een middag om elkaar te ontmoeten en verbinding te maken. Te praten over het werk en alles wat daarbij komt kijken. Leren van elkaars expertise.