Calamiteitenonderzoek

Indien er sprake is van calamiteiten of geweld binnen de zorg, moet dit gemeld worden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en/of toezichthouder van de gemeente.

Calamiteitenonderzoek

Indien er sprake is van calamiteiten of geweld binnen de zorg, moet dit gemeld worden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en/of toezichthouder van de gemeente. Na het doen van een melding kan de zorgaanbieder gevraagd worden een intern onderzoek te doen. Hiervoor moet de zorgaanbieder een (interne) onafhankelijke onderzoekscommissie samenstellen. De commissie onderzoekt de gebeurtenis aan de hand van een aantal eisen en stelt op basis daarvan een rapportage op.

De toezichthouder verwacht dat er voor het onderzoek gebruik wordt gemaakt van een analysemethodiek. De analysemethodiek moet bijdragen aan het gestructureerd komen van feiten naar verbeterpunten.

Bureau Lagro biedt professionele ondersteuning bij het calamiteitenonderzoek. Onze medewerkers kunnen jouw organisatie op verschillende manieren ondersteunen bij het calamiteitenonderzoek. Wij kunnen de onderzoekscommissie begeleiden, het onderzoek uitvoeren of de rol vervullen van externe voorzitter van de onderzoekscommissie.

Onze medewerkers zijn opgeleid in de PRISMA-methode. De 
PRISMA-methode is een retrospectieve analyse methode voor incidenten en calamiteiten in de gezondheidszorg. Het is een methode om op grondige en objectieve wijze, incidenten te analyseren en in de toekomst te voorkomen. De methode haalt de emotie en schuld uit het incident en richt de aandacht op het vinden van onderliggende oorzaken. De methode brengt technische, menselijke en organisatorische oorzaken in kaart. Het gaat dus niet om individueel falen, maar het vinden van gebreken in de hulpmiddelen, werkwijze en de organisatie. Leren van incidenten in de gezondheidszorg wordt zo effectief mogelijk bereikt met de PRISMA-methode.

Waarom Bureau Lagro?

Bij Bureau Lagro streven we ernaar om een langdurige en vruchtbare samenwerking met onze klanten op te bouwen. Wij luisteren naar jouw wensen, denken met jou mee en bieden oplossingen die aansluiten bij jouw specifieke situatie. Je kunt altijd vertrouwen op onze professionaliteit, betrokkenheid en deskundigheid.

Bij Bureau Lagro staat persoonlijk contact met klanten centraal. Wij geloven dat een goede relatie met onze klanten essentieel is voor het bieden van de beste dienstverlening. Daarom hechten wij veel waarde aan het opbouwen van een vertrouwensband en het goed begrijpen van de wensen en behoeften van onze klanten.

Onze grootste toegevoegde waarde is dat wij kennis hebben van de gehele keten en ons grote nog immer groeiende netwerk van verwijzers, gemeenten (van backoffice en beleidsadviseurs tot inkooporganisaties), grote zorginstellingen en kleinschalige zorgaanbieders.

Integer en transparant, gedreven en proactief zijn bij ons de kernwaarden van ons hele handelen. Deze vormen de basis van onze samenwerking binnen de gehele keten van klanten en partners waar we mee te maken hebben. Vertrouwen is het toverwoord. 

Meer te weten komen?

Je kan vrijblijvend contact met ons opnemen!